Dzięki tej inwestycji będziemy wzmacniać pozycję Polski w światowym handlu i uzyskamy większe możliwości eksportowe dla naszych firm - tak premier Mateusz Morawiecki ocenił dla PAP przejęcie największego polskiego terminalu kontenerowego przez PFR i dwie firmy zagraniczne.
"Podpisanie umowy zakupu udziałów w spółce DCT Gdańsk, czyli porcie kontenerowym w Gdańsku przez Polski Fundusz Rozwoju to dobra wiadomość dla polskiej gospodarki. W powszechnej świadomości nazwa DCT Gdańsk nie jest tak rozpoznawalną marką jak: Orlen, PKO, Lotos, czy KGHM, ale to właśnie gdański terminal kontenerowy jest gospodarczo największym polskim oknem na świat" - wskazał premier.
Jak podkreślił szef rządu, DCT to największy terminal przeładunkowy na Morzu Bałtyckim, obsługujący rocznie blisko 500 kontenerowców z całego świata, w tym największe, przewożące jednorazowo ponad 20 tysięcy kontenerów morskich.
"Dlatego właśnie DCT Gdańsk jest atrakcyjnym aktywem o strategicznym znaczeniu dla gospodarki Polski. Dzięki tej inwestycji będziemy wzmacniać pozycję Polski w światowym handlu i uzyskamy większe możliwości eksportowe dla polskich firm" - ocenił.
Czytaj także: DCT Gdańsk liderem inwestycji
Premier wyraził przekonanie, że nowa struktura właścicielska DCT będzie jeszcze bardziej efektywna i jeszcze bardziej prorozwojowa. "Z jednej strony bowiem znaczącym udziałowcem DCT zostaje PFR – instytucja, której celem działania jest wzmacnianie potencjału gospodarczego Polski i realizacja celów Planu Odpowiedzialnego Rozwoju, a z drugiej strony nowymi partnerami gdańskiego terminalu będą globalne firmy" - powiedział. Wyjaśnił, że PSA - inwestor branżowy z Singapuru to jeden z największych na świecie operatorów logistyki morskiej, a IFM - fundusz inwestycyjny z Australii ma ogromne aktywa na całym świecie i zależy mu na inwestycjach długoterminowych. "Słowem, to sprawdzeni i uznani partnerzy z najwyższej światowej półki, zapewniający świetne perspektywy rozwoju naszego polskiego okna na światowy handel" - ocenił.
Zdaniem Morawieckiego o bardzo pozytywnym scenariuszem rozwojowym dla DCT świadczą plany inwestycyjne nowych właścicieli. "W ciągu najbliższych 4 lat PFR oraz nasi partnerzy z Singapuru i Australii planują wyłożyć około 2 miliardy złotych na budowę nowego terminalu przeładunkowego oraz inne inwestycje wzmacniające konkurencyjność polskiego giganta logistyki morskiej" - wyjaśnił.
W ocenie Mateusza Morawieckiego ta inwestycja to przykład "kolejnej udanej i jak najbardziej rynkowej repolonizacji" aktywów gospodarczych dostępnych w Polsce. "Repolonizacja, reindustrializacja i modernizacja – te trzy procesy mocno wpisane są w realizację naszego rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" - przypomniał.
Ale inwestycja, w której uczestniczy Polski Fundusz Rozwoju wpisuje się też w szerszy strategiczny cel, jaki realizuje nasz rząd od ponad 3 lat - podkreślił Morawiecki. "Chcemy, żeby w perspektywie kilku lat, Polska stała się rzeczywistym hubem i liderem logistyczno-transportowym Europy Środkowej i Północnej" - powiedział. Jak zaznaczył, za takim "skokiem cywilizacyjnym" naszego kraju stoją konkretne inwestycje infrastrukturalne: rozbudowa gazoportu w Świnoujściu, budowa Via Carpatii, Centralny Port Komunikacyjny, Baltic Pipe oraz powrót polskiego przemysłu nad polskie morze – wyliczył. "Te wszystkie inwestycje, najambitniejsze w ostatnim 30-leciu, uczynią z Polski gracza o europejskim potencjale i światowych możliwościach" - wskazał.
Według szefa rządu na przykładzie tej inwestycji "widać też symbolicznie, ale w bardzo wymierny sposób nową, zdecydowanie lepszą jakość polskich instytucji rozwoju". "Zespół inwestycyjny Polskiego Funduszu Rozwoju pokazał, że jesteśmy w stanie tworzyć alianse inwestycyjne i struktury finansowe z udziałem największych globalnych graczy" - podsumował.
PFR poinformował we wtorkowym komunikacie, że razem z PSA International Ptd Ltd (PSA) i IFM Global Infrastructure Fund (IFM) podpisały umowę wspólnego nabycia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk), największym terminalu kontenerowym w Polsce, od funduszu Global Infrastructure Fund II zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.
DCT Gdańsk to, jak podkreślono, najszybciej rozwijający się port kontenerowy w Europie i należy do 15 największych europejskich portów tego typu. Dzięki nabrzeżu o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów, terminal jest dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, zawijających już dziś do portu.
Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU (twenty-foot equivalent unit) w 2018 roku.
autor: Rafał Białkowski, Magdalena Jarco
.......przykład "kolejnej udanej i jak najbardziej rynkowej repolonizacji".... 30%, reszta to polski Singapur i polska Australia
...rozbudowa gazoportu w Świnoujściu, budowa Via Carpatii, Centralny Port Komunikacyjny, Baltic Pipe oraz powrót polskiego przemysłu nad polskie morze – Te wszystkie inwestycje, najambitniejsze w ostatnim 30-leciu... już gotowe ?
Świnoujście , inna branża, drugiego takiego nie mamy.
Na dwupasmówkę poczekam na pewno, może nie parę miesięcy a parę lat ale poczekam.
Niestety w dzisiejszych czasach "łopata do rączki" nie wystarcza, trzeba jeszcze myśleć. Pomyśl ! Miłego dnia.
ps. V-tą kolumnę i Danzig mogłeś sobie darować
ps. kto są ONI ? wiadomo, misiewicze, obajtki etc. Co do ostatniego zdania, chcieć to MÓC !
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.