Jeszcze nie zapomnieliśmy o szeroko odnotowanym w mediach rekordzie wielkości wśród kontenerowców ustanowionym przez statek Charlotte Maersk (Polrtal Morski jako pierwszy zapowiedział jego wizytę), a już szykuje się w Gdyni kolejny rekord, można nawet powiedzieć, że pełniejszy. Ustanowi go kontenerowiec pod koniec lutego.
Pojemnikowiec Charlotte Maersk, który wszedł do gdyńskiego portu 12 lutego przewyższał wcześniejsze tylko pod względem dwóch parametrów - nominalnej ładowności kontenerów i długości całkowitej. Ta ostatnia wielkość jest istotna ze względu na możliwości i ewentualne ograniczenia nautyczne portu. Natomiast dla porównania wielkości samych statków długość ma wtórne znaczenie, a kluczowymi - w przypadku kontenerowców - parametrami techniczno-eksploatacyjnymi są: ładowność kontenerów, pojemność brutto i nośność.
Charlotte Maersk pozostanie na razie najdłuższym statkiem w porcie Gdynia. Jednak kontenerowiec, który ma (według dostępnych obecnie informacji) zawinąć do Gdyni 27 lutego - Cap San Juan - legitymuje się nie tylko ładownością przewyższającą wszystkie dotąd odwiedzające ten port statki swojego rodzaju, ale także największą nośnością i tonażem pojemnościowym brutto (według tych parametrów Charlotte Maersk pod koniec miesiąca spadnie o jeden "schodek" - odpowiednio na piąte oraz szóste miejsce wśród największych kontenerowców w historii gdyńskiego portu).
Charlotte Maersk jest o ok. 4,8 % dłuższa od Cap San Juan, ale ten ostatni ma o ponad 10 % większą ładowność kontenerów w TEU, o ponad 12 % większą nośność i o ponad 29 % większy tonaż pojemnościowy brutto.
Zbudowany w 2015 roku w Korei Południowej Cap San Juan góruje nad innymi dotychczas odwiedzającymi Gdynię kontenerowcami i wyraźnie przewyższa Charlotte Maersk także pod względem ładowności tzw. kontenerów "statecznościowych" (chodzi o stan jednolitego załadowania kontenerami o masie 14 ton na każdą jednostkę TEU). Charlotte może takich zabrać 6600, natomiast Cap San Juan - 8500, czyli o niemal o 29 % więcej (według niektórych źródeł - 7930 TEU @14t).
PBS
Fot.: Hamburg Süd
Cap San Juan - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9717204
państwo bandery - Wyspy Marshalla
operator - Maersk Line A/S, Dania
armator / właściciel - Financial Products Group Co., Japonia
zarząd techniczny - Bernhard Schulte Singapore, Singapur
stocznia - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd, Geoje Yard, Kora Południowa
projekt standardowy - DSME 10500
przekazanie do eksploatacji - czerwiec 2015
długość całkowita - 331,00 m
długość między pionami - 315,30 m
szerokość konstrukcyjna - 48,40 m
zanurzenie - 14,00 m
wysokość boczna - 26,80 m
nośność - 123 101 t
wyporność - 160 204 t
masa statku pustego - 37 103 t
tonaż pojemnościowy brutto - 118 615
tonaż pojemnościowy netto - 53 419
ładowność kontenerów - 10 600 TEU
ładowność kontenerów "statecznościowych" (@14t) - 8500 TEU
gniazda dla kontenerów chłodzonych - 1000
prędkość maksymalna - 23,00 węzły
prędkość eksploatacyjna - 21,00 węzłów
moc napędu głównego - MCR 40 670 kW (55 295 KM)
zużycie paliwa przy prędkości 21 węzłów - 165 t / dobę
Największe kontenerowce w porcie Gdynia:
LOA - długość całkowita
Gdynia przespala Swoja szanse i musi bardzo szybko nadrobić budowa portu.
Każdy armator lubi miec opcje wyboru, konkurencja jest zawsze zdrowa. To gdzie kto będzie pływać to już inna kwestia
Niestety jest i czarny svenariusz. Za kilka lat może okazać się że będzie odplyw ładunków z Polskich portow. Ten scenariusz może być nawet za rok. Poza importmsi do kraju nie ma wielkiego sensu zawijać statku 400m do Polski. Statek 330,350m spokijnie by wystarczyl. To tylko kwestia prestiżu. W rachunku armatora ma on mniejsze znaczenie.
Niemniej warto się cieszyć z każdego sukcesu czy to w Gdyni czy w Gdansku
Chcialem zapytać ile trwa rozładunek takiej dużego kontenerowca?
Dzięki za wyrozumiałość
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.