Dzisiaj, w niedzielę, 27 stycznia 2019 roku, rano, przy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, zacumował metanowiec z 50. partią ładunku przeznaczoną dla tego terminalu. Ładunek został zakupiony przez PGNiG. Łączny wolumen sprowadzonego gazu skroplonego wyniesie wraz z dzisiejszą dostawą ok. 5,7 mld m³ po regazyfikacji.
Należący do norweskiego armatora Knutsen OAS gazowiec LNG Iberica Knutsen dostarczył do Świnoujścia ok. 57 tys. ton LNG z terminalu Sabine Pass w USA. Po regazyfikacji (ogrzaniu) da to ok. 75 mln m³ gazu ziemnego - czyli tyle, ile zużywa średnio cała Polska przez cztery dni latem lub jeden dzień zimą. Ładunek został zakupiony w ramach transakcji spotowej od hiszpańskiej firmy Naturgy (d. Gas Natural Fenosa).
Przebycie drogi z Sabine Pass (niedaleko Houston w stanie Texas) do Świnoujścia zajęło gazowcowi 15 dni.
Wliczając dostawę od Naturgy, PGNiG zakupiło do tej pory ponad 4,2 mln ton LNG, co po regazyfikacji odpowiada ok. 5,7 mld m³. Oprócz dwóch ładunków technicznych, od czasu komercyjnego otwarcia terminalu LNG w Świnoujściu w czerwcu 2016 roku przypłynęło do Polski 37 ładunków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, 9 dostaw spotowych - z Norwegii, USA i Kataru oraz pierwsza dostawa w ramach kontraktu średnioterminowego z brytyjską firmą Centrica. Metanowce z LNG zakupionym przez PGNiG zawijały do terminalu w Świnoujściu ze średnią częstotliwością dwa razy w miesiącu. Najintensywniejszymi pod tym względem miesiącami do tej pory były czerwiec i grudzień 2018 roku, kiedy PGNiG sprowadziło do Świnoujścia po 3 statki z ładunkiem LNG. Uwzględniając obecną dostawę, styczeń 2019 roku będzie również miesiącem z 3 dostarczonymi ładunkami.
Dzięki zakupionym przez PGNiG dostawom terminal w Świnoujściu, którego operatorem jest należąca do grupy OGP Gaz-System spółka Polskie LNG, ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, wynoszący około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.
W większości skroplony gaz ziemny po regazyfikacji w terminalu LNG w postaci lotnej trafia do sieci polskich gazociągów, skąd dociera do domów, zakładów przemysłowych, elektrociepłowni, wykorzystywany jest do napędu autobusów, a także przeznaczony na eksport na rynek ukraiński. Część gazu w postaci skroplonej przeładowana jest do cystern, które rozwożą LNG do najdalszych zakątków Polski, wszędzie tam, gdzie nie ma dostępu do tradycyjnej sieci gazowej. Następnie za pomocą stacji regazyfikacyjnych - działających podobnie jak terminal LNG, lecz w mniejszej skali - gaz przekazywany jest do odbiorców. LNG ze Świnoujścia dotarł cysternami nawet do Estonii i Bułgarii.
Spółka Polskie LNG uzyskała już komplet decyzji środowiskowych oraz lokalizacyjnych dotyczących wszystkich projektów realizowanych w ramach Programu Rozbudowy Terminalu LNG. To fundamenty pod kolejne etapy prac związane z niezbędną w procesie inwestycyjnym dokumentacją.
Jednocześnie trwają postepowania przetargowe. Pierwsze z nich ogłoszone w grudniu 2018 roku (czas na składanie ofert d o19 lutego) wyłoni wykonawcę trzech kluczowych elementów programu rozbudowy części lądowej:
• Dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych - zwiększających nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.
• Trzeciego zbiornika LNG – zwiększającego elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewniającego optymalną zdolność procesową składowania surowca.
• Instalacji przeładunkowej LNG na kolej – rozszerzającej zakres świadczonych usług o możliwość załadunku kontenerów ISO i cystern kolejowych oraz umożliwiającą dotarcie do nowych potencjalnych klientów.
Podpisanie umowy z wybranym Wykonawcą przewidujemy do końca 2019 roku. Osiągnięcie przepustowości 7,5 mld Nm3/rocznie planowane jest na 2021 rok. Pozostałe dwa projekty w założeniu mają zostać ukończone w drugim kwartale 2023 roku. Program Rozbudowy Terminalu LNG zakłada realizację zadania w formule "zaprojektuj i wybuduj".
Drugie postępowanie (ogłoszone 2 stycznia 2019 roku) dotyczy części morskiej - budowy dodatkowego nabrzeża statkowego. Projekt realizowany jest wspólnie z Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście. W tym przypadku firmy mogą zgłaszać się do 26 lutego br.
Nowe nabrzeże zapewni dodatkowe funkcjonalności Terminalowi LNG w Świnoujściu: umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i możliwość bunkrowania. Są to bardzo ważne usługi, wpisujące się w rozwój infrastruktury tzw. "małego LNG" (SSLNG - small scale LNG).
rel (Polskie LNG, PGNiG)
Fot.: Polskie LNG
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.