Niemieckie przedsiębiorstwo Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) dzięki kompleksowej rozbudowie infrastruktury kolejowej, zwiększyło wydajność swojego największego terminalu kontenerowego w porcie w Hamburgu.
Terminal kolejowy w Container Terminal Burchardkai (CTB), który już przed rozbudową był jednym z największych w Europie, wzbogacił się o dwa dodatkowe tory i dwie nowe suwnice kolejowe producenta Kocks Ardelt Kranbau. Po rozbudowie, terminal posiada dziesięć torów (wcześniej było ich osiem), po których mogą się poruszać nawet 740-metrowe składy.
Dwie nowe suwnice bramowe, z których ostatnią oddano do użytku 18 stycznia br., są w stanie obsłużyć po pięć torów, wykorzystując przyjazną dla środowiska tzw. „zieloną” energię. W sumie hamburski terminal posiada cztery tego typu suwnice.
Większa zdolność przeładunkowa rocznie
Nowa inwestycja pozwala zwiększyć przepustowość terminalu kolejowego z ok. 200 000 standardowych kontenerów (TEU) do ok. 850 000 TEU rocznie. Od 2010 r. roczna przepustowość tego terminalu wzrosła o prawie 50 procent. Jednocześnie udział transportu kolejowego w całkowitym wolumenie kontenerów w porcie w Hamburgu znacznie wzrósł w latach 2010-2017 – z 36,5 procent do 42,8 procent. Dzięki temu Hamburg może szczycić się mianem największego portu kolejowego w Europie.
– Liczne połączenia kolejowe wysokiej częstotliwości dają portowi w Hamburgu wyraźną przewagę nad innymi portami europejskimi. Wierzymy, że od 2020 r. liczba połączeń jeszcze wzrośnie, na co jesteśmy doskonale przygotowani – mówi Jens Hansen, członek zarządu HHLA.
Zarząd Portu w Hamburgu (HPA) informuje, że po otwarciu nowych mostów drogowych i kolejowych wzdłuż ulicy Waltershofer Damm (w dzielnicy portowej), co ma nastąpić w 2020 roku, CTB oprócz jednego toru, posiadać będzie również dwie bocznice kolejowe prowadzące do hamburskiego portu.
Dalsze planowane inwestycje w segmencie kontenerowym i intermodalnym
HHLA zamierza również w przyszłości inwestować w rozbudowę swoich terminali i transport intermodalny. Do 2022 r. spółka zamierza zainwestować łącznie 800 mln euro w zaplecze logistyczne portu, z czego 450 mln euro przeznaczonych zostanie na segment kontenerów, a 350 mln euro na segment intermodalny. Dzięki tym inwestycją HHLA zamierza jeszcze zwiększyć konkurencyjność względem innych portów północnej Europy.
AL, rel (HHLA)