Niemieckie przedsiębiorstwo Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) coraz bardziej przyczynia się do poprawy jakości powietrza w Hamburgu. Automatyczne pojazdy zdalnie kierowane (automated guided vehicles - AGV) w terminalu kontenerowym Alternwerder (CTA) będą zasilane bateriami litowo-jonowymi, które pozwolą poruszać się zgodnie ze standardem zero-emission.
Dzięki temu jednostki będą bardziej ekologiczne, zmniejszy się emisja CO2, tlenku węgla, a pojazdy będą aż trzykrotnie bardziej wydajne, niż te napędzane silnikami wysokoprężnymi. Na ten cel Ministerstwo Środowiska i Energii przeznaczyło środki o wartości około 8 milionów euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach przemiany energetycznej HHLA.
– HHLA realizuje ekscytujący projekt, który przynosi trzy pozytywne efekty: redukuje emisję CO2, chroniąc tym samym środowisko, redukuje emisję tlenku azotu, co z kolei zmniejsza zaniczysczenie powietrza. – Powiedziała Jens Kerstan, senator Urzędu do spraw Środowiska i Energii z Hamburga. – Udział energii odnawialnej zmienia się w zależności od natężenia nasłonecznienia i siły wiatru, dlatego potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań technicznych do tymczasowego magazynowania i elastycznego zużycia energii.
– Wysoki poziom automatyzacji w terminalu CTA sprawił, że jesteśmy liderem w zakresie obsługi kontenerów. HHLA robi kolejny krok naprzód w zakresie ochrony środowiska i zmniejszenie hałasu w porcie w Hamburgu, dlatego też od wielu lat wdraża środki na rzecz wydajnego i zrównoważonego transportu kontenerów. Założony cel redukcji emisji CO2 o 20%, jeśli chodzi o transport kontenerowy, został osiągnięty z wyprzedzeniem. Ustalimy teraz nowe cele, łącząc wizję przedsiębiorczości, odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego wykorzystania zasobów - powiedziała Angela Titzrath, prezes zarządu HHLA.
Prototyp automatycznego zdalnie kierowanego pojazdu z zasilaniem akumulatorowym litowo-jonowym wprowadzono jesienią 2016 roku, po czym pomyślnie przetestowano w CTA wraz ze stacją ładowania elektrycznego. W nadchodzących tygodniach na terminal wjedzie 25 takich pojazdów i zgodnie z planem, do końca 2022 roku niemal 100 pojazdów AGV zostanie całkowicie przełączonych na baterie litowo-jonowe. Powstanie także 18 stacji ładowania. To połączenie sprawi, że roczna redukcja emisji CO2 wyniesie 15 500 ton i około 118 ton tlenku azotu.
Z ekonomicznego punktu widzenia stosunek zużywanej energii do rzeczywistej mocy wyjściowej dla pojazdów AGV z zasilaniem baterią litowo-jonową jest trzykrotnie wyższy niż w przypadku pojazdów tego typu z tradycyjnym napędem. Kolejne zalety akumulatorów to czas ładowania wynoszący zaledwie półtorej godziny i ich wysoka trwałość. Ważą także mniej niż akumulatory ołowiowe, obniżając wagę z dwunastu do czterech ton. Akumulatory litowo-jonowe nie wymagają także konserwacji, co zmniejsza koszty i przestoje wynikające z prac konserwacyjnych.
AL, rel (HHLA)
Fot.: HHLA/Thies Rätzke
Na zdjęciu u dołu: AGV podczas ładowania akumulatorów. Fot.: HHLA/Nele Martensen