Porty, logistyka

Niemieckie przedsiębiorstwo Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) coraz bardziej przyczynia się do poprawy jakości powietrza w Hamburgu. Automatyczne pojazdy zdalnie kierowane (automated guided vehicles - AGV) w terminalu kontenerowym Alternwerder (CTA) będą zasilane bateriami litowo-jonowymi, które pozwolą poruszać się zgodnie ze standardem zero-emission.

Dzięki temu jednostki będą bardziej ekologiczne, zmniejszy się emisja CO2, tlenku węgla, a pojazdy będą aż trzykrotnie bardziej wydajne, niż te napędzane silnikami wysokoprężnymi. Na ten cel Ministerstwo Środowiska i Energii przeznaczyło środki o wartości około 8 milionów euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach przemiany energetycznej HHLA.

 HHLA realizuje ekscytujący projekt, który przynosi trzy pozytywne efekty: redukuje emisję CO2, chroniąc tym samym środowisko, redukuje emisję tlenku azotu, co z kolei zmniejsza zaniczysczenie powietrza. – Powiedziała Jens Kerstan, senator Urzędu do spraw Środowiska i Energii z Hamburga. – Udział energii odnawialnej zmienia się w zależności od natężenia nasłonecznienia i siły wiatru, dlatego potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań technicznych do tymczasowego magazynowania i elastycznego zużycia energii.

 Wysoki poziom automatyzacji w terminalu CTA sprawił, że jesteśmy liderem w zakresie obsługi kontenerów. HHLA robi kolejny krok naprzód w zakresie ochrony środowiska i zmniejszenie hałasu w porcie w Hamburgu, dlatego też od wielu lat wdraża środki na rzecz wydajnego i zrównoważonego transportu kontenerów. Założony cel redukcji emisji CO2 o 20%, jeśli chodzi o transport kontenerowy, został osiągnięty z wyprzedzeniem. Ustalimy teraz nowe cele, łącząc wizję przedsiębiorczości, odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego wykorzystania zasobów - powiedziała Angela Titzrath, prezes zarządu HHLA.

Prototyp automatycznego zdalnie kierowanego pojazdu z zasilaniem akumulatorowym litowo-jonowym wprowadzono jesienią 2016 roku, po czym pomyślnie przetestowano w CTA wraz ze stacją ładowania elektrycznego. W nadchodzących tygodniach na terminal wjedzie 25 takich pojazdów i zgodnie z planem, do końca 2022 roku niemal 100 pojazdów AGV zostanie całkowicie przełączonych na baterie litowo-jonowe. Powstanie także 18 stacji ładowania. To połączenie sprawi, że roczna redukcja emisji CO2 wyniesie 15 500 ton i około 118 ton tlenku azotu.

Z ekonomicznego punktu widzenia stosunek zużywanej energii do rzeczywistej mocy wyjściowej dla pojazdów AGV z zasilaniem baterią litowo-jonową jest trzykrotnie wyższy niż w przypadku pojazdów tego typu z tradycyjnym napędem. Kolejne zalety akumulatorów to czas ładowania wynoszący zaledwie półtorej godziny i ich wysoka trwałość. Ważą także mniej niż akumulatory ołowiowe, obniżając wagę z dwunastu do czterech ton. Akumulatory litowo-jonowe nie wymagają także konserwacji, co zmniejsza koszty i przestoje wynikające z prac konserwacyjnych.

AL, rel (HHLA)

Fot.: HHLA/Thies Rätzke

Na zdjęciu u dołu: AGV podczas ładowania akumulatorów. Fot.: HHLA/Nele Martensen

1 1 1 1
+1 Czas na radykalną redukcję przewozu towarów czyli deglobalizację
Najlepszym sposobem na radykalną obniżkę emisji, na skalę dzisiejszych wyzwań, jest zmiana globalnego systemu gospodarczego opartego na globalnej gospodarce nastawionej na stały wzrost, nieuzasadnioną kreowaną konsumpcję i przewożenie wszystkiego wszędzie. Potrzebna jest relokalizacja i redukcja potrzeb i konsumpcji - powrót do rzeczy najistotniejszych, relacji międzyludzkich i współpracy, zamiast przerabiania biomasy i zasobów nieodnawialnych na chorobotwórcze emisje i odpady, ze skutkami katastrofy klimatycznej i wymierania gatunków. Aby zmniejszyć ślad klimatyczny transportu morskiego, trzeba radykalnie zmniejszyć zapotrzebowanie na przewóz niepotrzebnych towarów. "Kompromis" w IMO to czysty greenwashing.
21 październik 2020 : 17:39 Ewa | Zgłoś
0 zwolnienia bez odpraw oraz brak ubezpieczen emerytalnych
to jest problem zalog
oraz brak czesci zapasowych bo jest kryzys dlatego kopca
pilnowanie remontow silnikow kotlow to jest sciezka a nie handel gazem ciplarnianym
22 październik 2020 : 11:14 zed | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7175 3.7927
EUR 4.2291 4.3145
CHF 4.4993 4.5901
GBP 4.9492 5.0492