Porty, logistyka

PERN podpisał we wtorek umowę na budowę w swej bazie magazynowej w Gdańsku dwóch zbiorników na ropę naftową o pojemności po 100 tys. metrów sześc. każdy. Inwestycję zrealizuje do 2020 r. konsorcjum Mostostal Płock i Mostostal Warszawa. Jej wartość to ponad 142,9 mln zł.

Jak powiedział po podpisaniu umowy wiceprezes PERN Tadeusz Zwierzyński, nowe zbiorniki w gdańskiej bazie magazynowej to część strategii spółki, której jednym z ważnych elementów jest budowa infrastruktury na potrzeby logistyki, czyli transportu i magazynowania ropy naftowej, głównie dla rafinerii krajowych.

„Ten kontrakt to jeden z ważniejszych elementów realizacji strategii inwestycyjnej PERN. Budowa dwóch zbiorników, każdy po 100 tys. metrów sześc. w Gdańsku, we bazie operacyjnej, pozwoli na spełnianie oczekiwań głównie rafinerii polskich” – oświadczył Zwierzyński.

Zaznaczył, że rozbudowa pojemności magazynowych PERN na ropę naftową wpisuje się w sygnalizowaną przez krajowe rafinerie, także przez PKN Orlen, zmianę kierunków dostaw surowca. Podkreślił, że w efekcie realizacji strategii PERN, gdańska baza magazynowa oraz tamtejszy Terminal Naftowy, którego rozbudowa jest także planowana, będą posiadały łącznie większe pojemności na ropę naftową niż ma obecnie baza spółki w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem, największy na razie tego typu obiekt w kraju.

„Gdańsk, wybrzeże, po realizacji strategii PERN, będzie dominującym z punktu widzenia liczby i wielkości zbiorników miejscem w Polsce. Dzisiaj jest to Płock. Po zbudowaniu w dwóch obiektach łącznych pojemności ponad 560 tys. metrów sześc., Gdańsk będzie posiadał sumarycznie 1,8 mln metrów sześc. tych pojemności” – wyliczył Zwierzyński.

Przyznał zarazem, iż PERN nie wyklucza w dalszej perspektywie także rozbudowy swej bazy magazynowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem.

Prezes Mostostalu Płock, lidera konsorcjum, Maciej Barycki podkreślił, że spółka ta, jako wykonawca budowy dwóch nowych zbiorników na ropę naftową w gdańskiej bazie PERN, jest gwarantem jakościowej i terminowej realizacji tej inwestycji w ciągu 25 miesięcy, jak zakłada zawarta umowa.

„Najpóźniej w pierwszym kwartale 2020 r. zbiorniki będą gotowe i my to gwarantujemy” – zapowiedział prezes Mostostalu Płock. Przypomniał, że spółka ta wybudowała dotychczas wszystkie posiadane przez PERN zbiorniki o pojemności 100 tys. metrów sześc. „To giganty. W skali europejskiej nie ma takich zbiorników zbyt wiele” – dodał Barycki.

Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów w listopadzie 2017 r. dokumentem „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym”, PERN ma pełnić „wiodącą rolę w magazynowaniu ropy i paliw, zajmując się bilansowaniem całego systemu magazynowego na ropę i paliwa, w tym rozbudową pojemności magazynowych zgodnie ze zidentyfikowanym zapotrzebowaniem”.

PERN od początku tego roku, po połączeniu z Operatorem Logistycznym Paliw Płynnych (OLPP) – wcześniej spółką swej grupy, działa jako jeden, zintegrowany podmiot, który zajmuje się zarówno transportem i magazynowaniem ropy naftowej, jak również transportem i magazynowaniem paliw płynnych. To strategiczna spółka dla bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Dokument „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym”, przypomina, że „PERN posiada największe w kraju możliwości magazynowania ropy naftowej w zbiornikach naziemnych” w czterech lokalizacjach, w tym w trzech swych bazach: w Adamowie przy granicy z Białorusią, Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem i właśnie w Gdańsku.

Jak nadmienia dokument rządowy, w przypadku gdańskiej bazy magazynowej PERN, gdzie znajduje się obecnie 18 zbiorników o łącznej pojemności ok. 900 tys. m sześc., w 2020 r. spółka planuje zakończyć budowę dodatkowych 200 tys. m sześc. pojemności.

W Gdańsku, oprócz bazy magazynowej, PERN ma także Terminal Naftowy o pojemności 375 m sześc., przeznaczony na różne gatunki ropy naftowej. To pierwszy taki obiekt w kraju, działający jako hub morski. Spółka informowała wcześniej, że planowana rozbudowa Terminalu Naftowego mniej więcej podwoi jego pojemność.

Zaakceptowana przez Radę Ministrów „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym” zakłada m.in., że PERN „zapewni wsparcie dywersyfikacji dostaw ropy naftowej poprzez rozbudowę pojemności magazynowych na ropę naftową w Gdańsku w celu obsługi dostaw ropy ze źródeł alternatywnych do dostaw ropociągiem z Federacji Rosyjskiej”.

Zgodnie z tymi założenia spółka, o czym wcześniej sama informowała, wybuduje drugą nitkę rewersyjnego Rurociągu Pomorskiego, łączącego bazy ropy naftowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem i Gdańsku. Według rządowego programu, realizacja tej inwestycji „jest istotna i niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej”.

PERN, będący państwową spółką, zarządza na terenie Polski naziemnymi bazami magazynowymi ropy naftowej o łącznej pojemności ok. 3,5 mln m sześc. oraz siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych. Jednocześnie tłoczy ropę naftową rurociągiem „Przyjaźń” z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu.

Z początkiem tego roku, w wyniku integracji z OLPP, który był największym w Polsce podmiotem specjalizującym się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, PERN przejął 19. baz magazynowych o łącznej pojemności 1,8 mln metrów sześc.

W październiku 2017 r. wiceprezes PERN Rafał Miland zapowiedział, że spółka ta, po połączeniu z OLPP, zamierza w ciągu czterech lat wydać do 2 mld zł na inwestycje związane z rozwojem sektora transportu i magazynowania ropy naftowej, a także transportu, magazynowania i obrotu paliwami na poziomie hurtowym.

mb/ je/

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter