Port Gdańsk w 2017 r. przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej przeładowano: kontenerów, paliw płynnych i węgla. Przeładunki kontenerów wzrosły o 22 procent. Port dostał zielone światło na rozbudowę.
„Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 r., w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton” – zaznaczył we wtorek podczas konferencji prasowej prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) Łukasz Greinke. Zwrócił uwagę, że „zarząd chwali się wynikami, przeładunkami kontrahentów działających na terenie portu i to przed nimi chyli czoła”. „Jesteśmy od tego, żeby im pomagać, umożliwiać przeładunek jak największej ilości towarów” - dodał prezes.
Uczestniczący w konferencji prasowej wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski ocenił, że „imponujący wynik przeładunków, ten historyczny dzień pokazuje, że przez najbliższe 30-40 lat światowy handel będzie opierał się na żegludze morskiej”. „Dlatego posiadanie takiego miejsca jak port w Gdańsku czy w ogóle port na Bałtyku jest kluczowe” – dodał.
Witkowski podkreślił, że ZMPG „dostaje +zielone światło+ na rozbudowę portu”. Minister przyznał, że resort „liczy na przyspieszenie prac odnośnie budowy nowego Portu Centralnego w Gdańsku”. Planuje się przeznaczyć kilkaset hektarów terenu Zatoki Gdańskiej pod nowe, uniwersalne terminale. Pierwsze mogą być gotowe w 2024 roku.
Dominującą grupą ładunków w Porcie Gdańsk jest drobnica stanowiąca 44,5 proc. ogółu przeładunków, następnie paliwa (32,4 proc.) i węgiel (12,5 proc.).
W ubiegłym roku, po raz pierwszy w historii w porcie przeładowano 18 mln ton drobnicy, głównie kontenerów i samochodów o 24 proc. niż rok wcześniej. W 2017 r. przeładowano 73,2 tys. aut oraz 16,4 mln ton kontenerów (1,580 mln TEU). Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku. Do głównych zadań ZMPG należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Port wewnętrzny usytuowany jest wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego a port zewnętrzny ma bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej.
autor: Bożena Leszczyńska
bls/ amac/
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.