Port w Amsterdamie otrzyma pierwszą pływającą stację bunkrowania skroplonego gazu ziemnego (LNG).
Titan LNG, dostawca LNG na rynek morski i przemysłowy w Europie Północno-Zachodniej, zlecił realizację FlexFueler001 – jednej z pierwszych w Europie stacji - barko-pontonu do bunkrowania LNG. Jak poinformowano, główny wykonawca Kooiman Marine Group zobowiązuje się do wykonania projektu wspólnie z podwykonawcą Marine Services Noord i Cryovat International. Koszty inwestycji oszacowano na kwotę 9 milionów euro. Zostanie sfinansowana dzięki wsparciu prowincji Holandii Północnej.
Projekt powstał ze względu na znaczny wzrost zapotrzebowania LNG jako paliwa w regionie w rejonie ARA (Antwerpia, Rotterdam, Amsterdam). Jego realizacja nastąpi po zatwierdzeniu koncepcji przez towarzystwo klasyfikacyjne Bureau Veritas.
Stacja ma dostarczać LNG w zakresie od 30 do 600 metrów sześciennych na godzinę i ma mieć dwa zbiorniki o pojemności 380 m sześć., z opcją dodania kolejnych dwóch. Mniejsze statki pełnomorskie i wycieczkowce będą mogły korzystać z niej prawdopodobnie od 2019 roku.
Projekt jest zgodny z założeniami Portu w Amsterdamie dotyczącymi redukcji emisji szkodliwych związków w porcie. Celem jest także zmniejszenie hałasu i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych użyciem generatorów diesla na stanowiskach publicznych w obrębie obwodnicy Amsterdamu do praktycznie zerowego do 2018 roku.
Port w ekologiczne działania planuje zainwestować 10 milionów euro do 2021 roku. Chodzi m.in. infrastrukturę, w tym instalacje do bunkrowania LNG i systemy zasilania statków napięciem średnim z nabrzeży portowych (S2SP - Shore to Ship Power), a także rozwój istniejącego już programu zachęt do promowania czystszej żeglugi i wprowadzenie zniżek w opłatach portowych dla statków zasilanych LNG.
AL