Port Gdynia obchodzi w tym roku swoje 95. urodziny. W poniedziałek, 16 października, w Teatrze Muzycznym w Gdyni odbyła się z tej okazji uroczysta gala z udziałem m.in. Adama Mellera - prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, Marka Gróbarczyka - ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Mieczysława Struka - marszałka województwa pomorskiego, a także pracowników portu.
23 września 1922 roku Sejm II RP zdecydował - "Upoważnia się Rząd do poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej".
Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt pięć lat temu, u zarania narodzin II Rzeczypospolitej, stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa. Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski - jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej.
W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.
Port Gdynia permanentnie zmienia swoje oblicze - jest to kontynuacja dzieła twórcy gdyńskiego portu inżyniera Tadeusza Wendy. Zmiany dokonywane w porcie są niemal równoznaczne z budową nowego Portu Gdynia. Wszędzie wkroczyła nowoczesność i to budowana we współpracy Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA z firmami działającymi w jego obszarze.
- W roku 95. urodzin Portu Gdynia rozpoczniemy realizację jakże ważnych dla dalszego rozwoju portu zadań - podkreślał Adam Meller, prezes zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Przede wszystkim rozpoczniemy budowę nowej portowej obrotnicy oraz prace związane z nowym publicznym terminalem promowym. Przed nami jeszcze pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat - Port Zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia - mówił.
- Nasze plany powoli nabierają konkretnych kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030 - akcentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Jest to ogromna inwestycja, dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mam nadzieję, że całość zostanie sfinalizowana może nawet już za 10 lat - akcentował Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
W uroczystej gali uczestniczył także Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
- Chciałbym, aby w ciągu dwóch lat powstał projekt, za trzy lata, żeby się rozpoczęła inwestycja, a za pięć lat, żeby już były pierwsze pirsy, tak aby uzyskać ostateczny kształt w ciągu najbliższych dziesięciu lat - mówił o realizacji Portu Zewnętrznego Marek Gróbarczyk.
Na uroczystej gali obecna była także Hanna Wenda-Uszyńska. Jej dziadek, inż. Tadeusza Wendy był głównym projektantem Portu Gdynia i kierownikiem budowy.
AL, rel (Port Gdynia SA)
Fot.: Piotr B. Stareńczak