Porty, logistyka

W październiku 2017 r. przypada dziesięciolecie działalności operacyjnej DCT Gdańsk - największego i jedynego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Polsce. Z tej okazji Zarząd DCT Gdańsk SA gościł wicepremiera, ministra rozwoju i finansów - Mateusza Morawieckiego.

Po uruchomieniu w 2007 r. terminal kontenerowy DCT Gdańsk posiadał jedno głębokowodne nabrzeże przeładunkowe i wyposażony był w trzy suwnice nabrzeżowe STS, osiągając roczną zdolność przeładunkową na poziomie 500 000 TEU (kontenerów dwudziestostopowych). W ciągu dziesięciu lat działalności terminal sześciokrotnie zwiększył swe możliwości operacyjne i wraz z oddanym do eksploatacji pod koniec 2016 r. głębokowodnym nabrzeżem T2, obecnie posiada roczną zdolność przeładunkową na poziomie 3 milionów TEU, co czyni go największym terminalem kontenerowym na Morzu Bałtyckim.

Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

- Jedna czwarta z przyjmowanych w gdańskim terminalu statków to największe kontenerowce oceaniczne. W przypadku DCT Gdańsk dwa słowa wydają się kluczowe: „tempo” i „rozwój”. Inwestycja w terminal to reakcja na to, ile dla importu i eksportu znaczy obecnie czas transportu. Z kolei decyzja o rozbudowie terminala idzie w parze z odbudową stoczni czy wspieraniem badań, dzięki którym polskie jachty są uważane za najlepiej wykonane w Europie - powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki, minister rozwoju i finansów.

Z okazji jubileuszu dziesięciolecia oraz wizyty wicepremiera Mateusza Morawieckiego, DCT Gdańsk ogłosił nowy inwestycyjny program rozwojowy o wartości 280 mln zł.

- Jestem niezwykle dumny z tego, co zespół DCT osiągnął na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat. Nowa inwestycja potwierdza wiarę inwestorów i akcjonariuszy DCT w przyszłość gospodarczą Polski oraz potencjał DCT w świadczeniu najwyższej jakości usług z korzyścią dla wszystkich klientów - powiedział Cameron Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk.

- DCT Gdańsk jest jednym z najbardziej efektywnych łączników z rynkami zlokalizowanymi w obrębie Morza Bałtyckiego, jak również stanowi konkurencyjną ofertę obsługi rynków wewnątrzlądowych takich jak Czechy, Słowacja czy inne sąsiadujące z Polską kraje. DCT Gdańsk jest prawdziwą bramą do Europy Środkowo-Wschodniej - dodał.

Nowa inwestycja zakłada doposażenie istniejącego głębokowodnego nabrzeża przeładunkowego T2 w dwie dodatkowe suwnice STS, których parametry sytuują je wśród największych tego typu urządzeń na świecie. Wspierane będą one przez pięć nowych elektrycznych suwnic placowych RTG. Odpowiednio zwiększona zostanie także powierzchnia placów składowych.

Ponadto, obecnie istniejący kompleks bramowy dla samochodów ciężarowych zostanie całkowicie zautomatyzowany i zoptymalizowany, aby kierowcy nie musieli wysiadać z pojazdów podczas przekraczania granicy terminalu, co nie tylko podniesie poziom bezpieczeństwa ich obsługi, ale uczyni cały proces wydajniejszym.

Jednym z kluczowych elementów nowej inwestycji będzie znaczące podniesienie intermodalnej zdolności operacyjnej. Rozbudowa bocznicy kolejowej o dwa dodatkowe tory oraz wydłużenie do maksymalnej dopuszczalnej obecnie długości w Europie wszystkich torów do 750 metrów stworzy klientom prowadzącym działalność w niemających dostępu do morza krajach, takich jak Czechy czy Słowacja, atrakcyjną kosztowo oraz niezawodną i wydajną alternatywę dostępową do zlokalizowanych w tych państwach centrów logistycznych i przeładunkowych.

- Cieszę się, ze mogę być częścią strategicznego projektu, jakim jest DCT. Zmienił i zmienia on znacząco rzeczywistość polskiego sektora morskiego i przynosi wymierne korzyści polskiej gospodarce, wzmacniając też pozycję geopolityczną naszego kraju. Wierzę, że tempo rozwoju terminalu zostanie zachowane w przyszłości, dzięki czemu nasi klienci, konsumenci i polscy przedsiębiorcy w pełni wykorzystają możliwości płynące z wymiany handlowej z całym światem - powiedział Adam Żołnowski, wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w DCT Gdańsk S.A.

Przygotowany program inwestycyjny zostanie ukończony w ciągu najbliższych trzech lat, wzmacniając pozycję DCT Gdańsk jako unikalnej platformy logistyczno-transportowej umożliwiającej obsługę handlu międzynarodowego w sercu Morza Bałtyckiego oraz najbardziej optymalnej i konkurencyjnej kontenerowej bramy do Polski i Europy Środkowo-Wschodniej.

rel (DCT Gdańsk)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0733 4.1555
EUR 4.2804 4.3668
CHF 4.5979 4.6907
GBP 5.1268 5.2304

Newsletter