Ponad 150 mln zł to szacowany koszt modernizacji ok. 30 km linii kolejowej nr 273, tzw. "Nadodrzanki", między Drzeńskiem a Kostrzynem nad Odrą w Lubuskiem. Prace rozpoczną się w grudniu br. i potrwają do końca 2018 r. – poinformował rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Inwestycja wpisuje się w prowadzoną od kilku lat modernizację tej ważnej linii kolejowej. Zgodnie z nazwą, lina 273 biegnie wzdłuż rzeki Odry, zapewniając komunikację między południową a północną częścią zachodniej Polski, w tym z portami morskimi w Szczecinie i Świnoujściu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły właśnie przetarg na roboty między Drzeńskiem a Kostrzynem nad Odrą. Rzecznik spółki zapowiedział, że efektem inwestycji będzie podwojenie prędkości na tym odcinku - dla składów pasażerskich do 120 km/h, a towarowych - 100 km/h.
„Roboty obejmą wymianę i wzmocnienie podbudowy około 38 km toru. Wzrośnie komfort podróży na pięciu stacjach i przystankach. Przebudowanych zostanie 10 peronów na stacjach: Kowalów, Laski Lubuskie, Ługi Górzyckie oraz przystankach osobowych: Radów i Górzyca” – powiedział Siemieniec.
Ponadto, przebudowana zostanie sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wymienionych zostanie 28 rozjazdów - nowe, podgrzewane zapewnią sprawny przejazd pociągów zimą. PKP PLK zmodernizują też dziewięć przejazdów kolejowo-drogowych, co poprawi bezpieczeństwo.
„Szczególnie dla ruchu towarowego ważne będą prace na 27 obiektach inżynieryjnych, w tym dwóch wiaduktach i moście. Efektem będzie dostosowanie ich do większych obciążeń i zapewnienie sprawnego przewozu cięższych ładunków” – dodał rzecznik.
Prace na odcinku Drzeńsko – Kostrzyn realizowane są w ramach dużego projektu pt. „Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Dolna Odra wraz z łącznicami nr 821 i 822”. Inwestycja finansowana jest ze środków krajowych.
Obecnie na lubuskim odcinku „Nadodrzanki” trwają prace na łącznicach kolejowych Jerzmanice Lubuskie - Rzepin - Drzeńsko (linie nr 821 i 822). Przebudowywana jest także stacja w Rzepinie.
Rozpoczęły się również roboty na odcinku Niedoradz – Zielona Góra. Po ich zakończeniu, planowanym na IV kwartał 2018 r., prędkość jazdy zwiększy się ze 40 km/h do 120 km/h. Ponadto, jeszcze w tym roku ruszy przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Stefana Batorego w Zielonej Górze, który obecnie stanowi „wąskie gardło” dla transportu autobusowego.
W zeszłym roku na inwestycje związane z modernizacją „Nadodrzanki” PKP PLK wydały prawie 100 mln zł.
Jak poinformował Siemieniec, modernizacja tej linii do 2023 r. obejmie także dolnośląski odcinek od Głogowa do Wrocławia, na co przewidziano w Krajowym Programie Kolejowym ok. 400 mln zł.
mmd/ pad/