Operację pierwszego od pięciu lat próbnego załadunku barek rzecznych węglem przygotowuje operator portu w Gliwicach, Śląskie Centrum Logistyki SA w Gliwicach. Ładunek ma popłynąć Kanałem Gliwickim i Odrą do wrocławskiej elektrociepłowni.
W ubiegłym tygodniu odwiedzający gliwicki port minister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk akcentował, że przywrócenie możliwości transportu rzecznego Odrzańską Drogą Wodną należy do priorytetów rządu. Zadeklarował, że pierwsze barki z węglem popłyną z Górnego Śląska do Opola i Wrocławia jeszcze w tym roku.
Jak poinformował PAP w poniedziałek dyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki Robert Goc, w ramach podjętych już prób w weekend do gliwickiego portu przypłynęły Kanałem Gliwickim trzy pierwsze puste barki o ładowności do 500 ton. Na początek tygodnia zaplanowano w gliwickiej kopalni Sośnica załadunek pociągu węglem, który zostanie następnie w porcie przeładowany na barki.
„To pierwsza taka operacja po pięciu latach przerwy. Sprawdziliśmy już urządzenia portowe i spróbujemy zrobić taki próbny załadunek – najprawdopodobniej odbędzie się on w połowie tygodnia” - powiedział Goc.
Do tego czasu do Gliwic powinny dotrzeć z Kędzierzyna-Koźla kolejne trzy puste barki. Tam zestawy dopłynęły bowiem Odrą w konfiguracji po dwie barki na każdy pchacz. Ze względu na wielkość śluz na Kanale Gliwickim, trzy pierwsze barki zostały już przetransportowane do Gliwic oddzielnie. Po trzy kolejne barki pchacze musiały zawrócić do Kędzierzyna-Koźla.
Przedstawiciel gliwickiego portu wyjaśnił, że ze względu na stan Kanału Gliwickiego, w pierwszym próbnym transporcie kapitanowie zaplanowali przetransportowanie do Wrocławia 2 tys. ton węgla, rozdzielonego na sześć barek o ładowności 500 ton. Oznacza to, że na każdą barkę załadowanych zostanie po ok. 330 ton węgla.
W piątek wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna, odpowiadając w Sejmie na pytania posłów zadeklarował starania, aby znaleźć w tym roku 50 mln zł na przywrócenie żeglowności Kanału Gliwickiego w podstawowym zakresie.
Materna wyjaśniał, powołując się na informacje przekazane przez zarządcę tej drogi wodnej – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach – że środki w tej wysokości umożliwią likwidację osadów dennych, zakwalifikowanych jako niebezpieczne, najbardziej zamulonego odcinka kanału Dzierżno – Port Gliwice, a także modernizację umocnień brzegowych.
W planach ministerstwa określonych w "Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030” znajduje się m.in. osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz włączenie jej w sieć europejskich dróg wodnych. Pierwszym krokiem do realizacji tego priorytetu jest likwidacja tzw. wąskich gardeł, czyli miejsc ograniczających żeglugę śródlądową.
Zgodnie z tym dokumentem, w perspektywie krótkoterminowej planuje się na Kanale Gliwickim zakończenie prac remontowo-modernizacyjnych śluz – do przywrócenia ich sprawności i funkcjonalności w ramach istniejącej klasy drogi wodnej oraz rozpoczęcie prac projektowo-modernizacyjnych stanowisk kanału do klasy V - o ile będzie to uzasadnione, ponieważ równolegle do istniejącego kanału ma biec przyszły Kanał Śląski.
Obecnie na Kanale Gliwickim, przy wsparciu środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, prowadzona jest modernizacja czterech z sześciu śluz. Śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już przy wsparciu POIiŚ 2007-2013 zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r.
Z przewidzianego do końca 2018 r. projektu POIiŚ „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej. Etap I. Faza II” o wartości 50,5 mln zł, finansowane są docelowe prace na śluzach w Łabędach i Dzierżnie.
Ze środków przewidzianego do końca 2020 r. projektu POIiŚ „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej – etap II” o wartości 110,1 mln zł, finansowane mają być remonty śluz Nowa Wieś oraz Sławięcice.
Dodatkowy zakres prac na Kanale Gliwickim ma określić studium wykonalności dla modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej – przetarg na wykonanie tego dokumentu ma być ogłoszony za kilka tygodni.
„Przywrócenie regularnego transportu śródlądowego na Odrzańskiej Drodze Wodnej jest priorytetem rządu” - podtrzymał w piątek w Sejmie wiceminister Materna. Zasygnalizował jednocześnie, że zapowiadane uruchomienie transportu Kanałem Gliwickim i Odrą węgla dla rozbudowywanej przez PGE Elektrowni Opole może „stać się istotną informacją dla kolejnych przedsiębiorstw, np. Grupy Azoty”.
Śląskie Centrum Logistyki SA obsługuje m.in. gliwicki port rzeczny, kolejowy i drogowy terminal przeładunkowy oraz magazyny i biura. Należy w ponad trzech czwartych do samorządu Gliwic. Mniejszościowi akcjonariusze to m.in.: DB Cargo Polska oraz OT Logistics SA.
mtb/ pad/