Porty, logistyka

Cała trasa Via Carpatia długości niemal 600 km, przebiegająca z południa na północ Polski, ma być gotowa do 2025 r. - poinformował w czwartek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, który podpisał dokumenty pozwalające na rozpoczęcie realizacji czterech ostatnich odcinków trasy.

Chodzi o cztery kolejne odcinki drogi ekspresowej S19, skierowane do prac przygotowawczych. Droga ekspresowa S19 stanowi podstawową oś szlaku Via Carpatia na terenie Polski.

Odcinki S19 kierowane do realizacji to fragmenty trasy między Lublinem a Lubartowem, odcinek od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa (węzeł Lubartów Północ), odcinek granica województwa podlaskiego – Łosice – granica województwa lubelskiego oraz Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo Duże – Choroszcz wraz z odcinkiem dk nr 65 Sochonie – Dobrzyniewo.

"Rok 2025 będzie tym rokiem, kiedy na całym przebiegu trasa Via Carpatia powinna być gotowa. Mówię ostrożnie 2025, ale realnie możemy liczyć, że cały przebieg Via Carpatii w Polsce byłby gotowy w roku 2024" - powiedział na konferencji Adamczyk.

"Dzisiejsza decyzja oznacza rozpoczęcie prac przygotowawczych na odcinkach o łącznej długości 178 km, których budowa będzie kosztowała około 6 mld zł" - dodał wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

"Via Carpatia to szlak pobudzający gospodarkę Europy Wschodniej, od Bałtyku po Morze Egejskie. Naszym celem jest wpisanie całego przebiegu tej trasy do sieci bazowej TEN-T i uzyskanie wsparcia finansowego dla wszystkich, którzy będą realizowali tę inwestycję" - powiedział minister Adamczyk.

Zatwierdzenie programów inwestycji dla czterech kolejnych fragmentów S19 oznacza, że zapewnione zostaje finansowanie prowadzenia prac przygotowawczych. W ramach procesu przygotowawczego zrealizowane zostanie m.in. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z materiałami do decyzji środowiskowych. Wykonane zostaną badania geologiczne. Poza tym opracowane zostaną materiały niezbędne do ogłoszenia przetargów w systemie "projektuj i buduj".

Jak informuje resort, trasa via Carpatia pozwoli na wykorzystanie potencjału gospodarczego województw, przez które przebiega, po raz pierwszy zapewniając im możliwość sprawnych powiązań w układzie równoleżnikowym. Zapewni również silny impuls rozwojowy, dający podstawę do usunięcia zaniedbań oraz zahamowania degradacji tzw. Ściany Wschodniej.

Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego łączącego w pierwotnej koncepcji kraje bałtyckie z krajami południowej Europy. Przebiega przez: Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecji. Potencjał szlaku via Carpatia może być wykorzystany w wielu relacjach transportowych, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz UE, również w relacji z Bałkanami.

Przewidziana jest budowa odgałęzień szlaku w kierunku na Ukrainę i Białoruś, ale także otwarcie na bałtyckie porty Trójmiasta.

f/ pad/

0 nie kumam
Czy ta droga przed Białystokiem nie mogła by się wpinąć z S7 tz Gdańsk Warszawa i obsługiwać nasze porty w Gdyni i Gdansku???/
19 maj 2017 : 11:20 jozek | Zgłoś
0 Dokladamy sie do Klajpedy
Szkoda ze za nasze pieniadze poprawiamy dostep do konkurencyjnego portu.
19 maj 2017 : 13:42 Grzesiek_GDY | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0181 4.0993
EUR 4.2211 4.3063
CHF 4.4877 4.5783
GBP 5.1001 5.2031

Newsletter