Porty, logistyka

Świnoujście otrzymało dofinansowanie unijne w wysokości 775,6 mln zł na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. To 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc. miasto będzie musiało pokryć z własnego budżetu.

Świnoujście otrzymało dofinansowanie w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – poinformował w czwartek prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz. Wstępny koszt całej budowy tunelu to 950 mln zł. Miasto zabezpieczyło na ten cel 130 mln zł.

Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową, zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

Magistrat liczy, że pierwsze samochody przejadą tunelem na przełomie 2021 i 2022 r.

W kwietniu 2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu. Do konkursu zgłosiło się 14 podmiotów krajowych i zagranicznych. Jak poinformowała media GDDKiA, podpisanie umów jest planowane w 2017 r.

Kryteria przetargu to przede wszystkim cena (90 proc.) i czas realizacji inwestycji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe.

Budowa tunelu - według władz miasta - to konieczność. Dwa lata temu w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć rosnącej liczby pasażerów - przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.

mzb/ amac/

+7 Mowilem, ze jak bedzie...
... PIS u wladzy to wybuduja tunel.
05 styczeń 2017 : 16:31 Tunel | Zgłoś
+6 No wreszcie...
Ciekawe że teraz UE dała kasę? a wcześniej łaskę robiła jak rządziła ich ulubiona partia? PIS od dawna zapowiadał, że wybudują za kasę z budżetu aby olać śmieszne regulacje ekologiczne.. bo co niby tunel ma do ekologii która jest na powierzchni? Naruszenie siedlisk dżdzownicy szczecińskiej na głębokości 40 metrów?
05 styczeń 2017 : 18:25 Bolo | Zgłoś
+1 za ciosem
Dobrym uzupełnieniem koncepcji budowy tunelu będzie zrealizowanie (pra)dawnego pomysłu, bo pochodzącego z 2-ej połowy 19w,zbudowania drogi dla ruchu kołowego przez Zalew Szczeciński.W obecnych czasach zapewne nie trzeba będzie sypać grobli,jak przewidywano w orginalnym pomyśle.
09 styczeń 2017 : 17:19 von zadon | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter