Przez całe lata ważyły się losy jednego za starszych akwenów świnoujskiego portu. Sąsiadujący z latarnią morską tzw. "Basen Trymerski" miał zostać zasypany i powiększyć powierzchnię składową, gdy kilka lat temu zarząd portu planował w tej części portu obsługiwać kontenerowce. Z czasem z tego pomysłu zrezygnowano, a przyjęta ostatecznie koncepcja budowy terminalu kontenerowego na wschód od gazoportu ostatecznie przekreśla ten plan. Jak się jednak okazuje, port z Basenem Trymerskim wiąże plan na lata.
Zgodnie z przedstawionym w czwartek projektem budowy terminalu Agro basen zostanie także gruntownie zmodernizowany i przekształcony w port barkowy. Zgodnie z projektem zboże do terminalu Agro w świnoujskim OT Porcie ma być dostarczane koleją. Równie ważna będzie jednak droga wodna.
Port wiąże swój plan z realizowanym już udrożnieniem Odry jako szlaku żeglownego. Chce być gotowy i gdy za kilka lat barki masowo popłyną z południa w kierunku Bałtyku, to nad Świną czekać na nich będzie nowoczesna przystań. Jak podkreślił prezes OT Portu Świnoujście Ludwik Heinsch, ten element potężnej inwestycji jaką jest budowa terminalu zbożowego, doskonale wpisuje się nie tylko w interes firmy regionu i kraju, ale jest także zgodny z polityką Unii Europejskiej, która zakłada w najbliższych latach przeniesienie maksymalnej ilości transportowanych towarów z dróg lądowych na znacznie bardziej ekologiczny-transport wodny.