Przebudowa linii kolejowej nr 226 między Pruszczem Gdańskim a Portem Północnym w Gdańsku, w ramach której wybudowano m.in. nowy dwutorowy most na Martwej Wiśle, znacząco wpłynęła na poprawę transportu towarowego na tym odcinku, sześciokrotnie zwiększając jego możliwości przewozowe.
Jedna z najważniejszych inwestycji rozwojowych gdańskiego portu oficjalnie zakończyła się we wrześniu br., kiedy oddano do użytku nowy, drugi tor. W ramach inwestycji, której koszt wyniósł 370 mln zł, zmodernizowano 12 km linii, wymieniono sieci trakcyjne, systemy zasilania, zamontowano nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, a także wybudowano i przebudowano obiekty inżynieryjne tj. mosty, wiadukty, przepusty oraz dwie nowe nastawnie (Stacja Gdańsk Olszynka i Port Gdańsk Północ).
Pozytywne skutki były odczuwalne już w pierwszym półroczu 2016 roku, kiedy to zwiększyła się liczba wagonów obsłużonych w porcie. To zasługa oddania do użytku, w styczniu br., wybudowanego od podstaw nowego toru w ciągu linii nr 226 oraz mostu nad Martwą Wisłą.
– W pierwszym półroczu 2016 roku waga ładunków przewiezionych do portu koleją wzrosła, w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 roku, o 34 procent, natomiast liczba wagonów kolejowych wzrosła o 29 procent. Miesięcznie do portu wjeżdża i wyjeżdża średnio 900 pociągów towarowych – informuje Ewa Symonowicz-Ginter z Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK.
Nowy obiekt mostowy jest kluczowy dla sprawnej obsługi Portu Północnego, m.in. z tego powodu, że przystosowany jest do ruchu kolejowego po dwóch torach. Stary most zapewniał przejazd tylko jednym torem, a ze względu na stan techniczny ponad 100-letniego obiektu skład musiał poruszać się z minimalną prędkością.
Budowa mostu była najbardziej spektakularną częścią całej inwestycji. Mierząca 125,5 metra konstrukcja waży ponad 2 tys. ton. Te parametry sprawiają, że jest to najcięższy tego typu obiekt w Polsce. Most zaprojektowano na najwyższą klasę obciążenia kolejowego i przewidywaną prędkość pociągów nawet do 120 km/h.
To nie koniec inwestycji w gdańskim porcie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w najbliższych latach przeprowadzą kolejne prace modernizacyjne. W październiku br. spółka podpisała umowę na projekt przebudowy linii kolejowych po stronie portu, co umożliwi realizację inwestycji o wartości 600 mln zł. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2019 roku.
Modernizacja skupi się na przebudowie około 70 km torów, rozjazdów oraz przejazdów kolejowo-drogowych, elektryfikacji linii. Powstaną nowe obiekty inżynieryjne, rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania – dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych. Projekt inwestycji za 9 mln zł opracuje firma BBF Sp. z o.o. z Poznania.
Planowana inwestycja wpłynie na dalszy rozwój transportu kolejowego, co w połączeniu z zakończoną już inwestycją na linii 226, zwiększy jeszcze bardziej możliwości przeładunkowe gdańskiego portu.
Tekst i zdjęcia: LEW