Wraz z początkiem września w porcie w Goteborgu odbyła się pierwsza w Szwecji operacja bunkrowania LNG na zasadzie STS (Ship-to-Ship transfer), umożliwiającej pobieranie paliwa ze statku do statku. To krok milowy w procesie tankowania czystszego paliwa żeglugowego.
- Od dłuższego czasu pracowaliśmy nad tym, aby właśnie tutaj mogła odbywać się operacja bunkrowania STS skroplonego gazu ziemnego (LNG). Teraz udało nam się zrealizować nasze ambicje i jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników - przyznała Jill Söderwall, wiceprezes i szef operacji handlowych w porcie w Goteborgu.
Pierwszym statkiem, który zaangażowano do historycznego przedsięwzięcia był zbudowany w tym roku w stoczni Avic Dingheng Shipbuilding co. LTD chemikaliowiec Ternsund. Jego właścicielem jest Tärntank Ship Management AB.
- Decydując się na LNG, będziemy spełniać obecne i przyszłe wymagania w zakresie ochrony środowiska. Jestem dumny, że Tärntank jest liderem w promowaniu bardziej ekologicznego transportu - mówił na początku września Claes Möller, kierownik floty w firmie.
Bunkrowanie przy wejściu do portu
Bunkrowanie paliwa odbywało się na redzie portu. W operację STS zaangażowano wspomniany chemikaliowiec Ternsund oraz pierwszy na świecie gazowiec z napędem dual-fuel i klasą lodową 1A - Coral Energy (co ciekawe, blok dziobowy statku powstał w gdańskiej stoczni Marine Projects Ltd. dla holenderskiego armatora Anthony Veder).
Kilka statków w drodze
Zgodnie z wydanym 2 września komunikatem prasowym, chemikaliowiec Ternsund to pierwszy statek, który brał udział w operacji bunkrowania STS w szwedzkim porcie. Wkrótce jednak chętnych będzie więcej - około 10 nowo wybudowanych statków napędzanych LNG, wszystkie będące własnością szwedzkich operatorów, znajduje się aktualnie w rejsie, którego trasa przebiega przez Goteborg.
Rabat dla statków napędzanych LNG
Aby skłonić większą ilość operatorów do korzystania z ekologicznego paliwa LNG, port w Goteborgu wprowadził znaczną obniżkę opłat portowych. Ternsund był pierwszym statkiem, który zakwalifikował się do pierwszej, maksymalnej zniżki - 30 proc.
AL, rel (Port of Gothenburg)
Fot.: Port of Gothenburg
Video: Anthony Veder, Winterthur Gas & Diesel Ltd./youtube