Porty, logistyka

Spółka Expom z Kurzętnika sfinalizowała zamówienie na siedem najnowocześniejszych dźwigów w historii firmy. Jednym z nich jest dźwig typu Knuckleboom o masie samej konstrukcji wynoszącej 50 ton i zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych. Całościowo projekt realizowany na zamówienie klienta ze Skandynawii opiewał na sumę 350 000 EUR.

Jest to największy dźwig, pod względem ilości obciążenia podczas testu, wyprodukowany do tej pory w spółce Expom. Dźwig typu Knuckleboom posiada charakterystyczną, dwuczęściową składaną budowę ramion. Żuraw tego typu wyposażony jest w dodatkowy siłownik hydrauliczny montowany pomiędzy ramieniem głównym a końcowym, co umożliwia wykonanie procesu składania i rozkładania ramion. Dzięki specyfice swojej budowy dźwig typu Knuckle posiada większe możliwości manewru, co znacznie usprawnia transport ładunków.

Maszyna została wyposażona w możliwość zdalnej obsługi przez Internet. Po podłączeniu sieci internetowej do sterownika dźwigu możliwe jest zdalne sterowanie jednostką w celach serwisowych nawet z drugiego końca świata. Dźwig wykorzystywany będzie do obsługi farm wiatrowych na morzu, więc taka możliwość jest niezwykle cenna. Urządzenie typu Knuckleboom stwarzało ambitne wymagania głównie ze względu na wielkości i średnice stosowanych materiałów. Zasięg podnoszonego ciężaru wynosi do 24 m, a udźwig nominalny to 24 ton na maksymalnym wychyle, co klasyfikuje konstrukcję jako największy dźwig wyprodukowany w ponad 60-letniej historii Expom S.A.

Sama konstrukcja wyposażonego dźwigu osiąga masę 50 ton, a do jego produkcji wykorzystano około 80 ton brutto stali. Do pokrycia farbą całej maszyny zużyto 300 litrów wysokiej jakości trójwarstwowej struktury chemicznej. Dźwig wyposażony został w kabinę dla poprawienia warunków prac operatora ze względu na przystosowanie jednostki do pracy ciągłej. Oprócz tego wyposażony został w kamerę z lampą na końcu ramienia oraz drugą kamerą monitorującą pracę bębna wciągarki, co znacznie ułatwia pracę operatora i zapewnia większe bezpieczeństwo w trakcie wykonywania zadań. Dźwig posiada czujniki przeciążenia z wagami podnoszonego ciężaru, zabezpieczające konstrukcję przed przeciążeniami i potencjalnym uszkodzeniem.

Podczas testu dynamicznego konstrukcja badana była na przeciążenia i podnosiła ciężar ok. 30 ton na maksymalnym wysięgu. Dźwigi offshorowe, w przeciwieństwie do dźwigów budowlanych, nie posiadają przeciwwagi, co stanowi wyzwanie dla stanowiska prób. Ciężar ok. 30 ton oddalony od punktu mocowania dźwigu o 24 m wytwarza siły mogące wyrwać dotychczasowo zaprojektowaną konstrukcję stalową stanowiska testów wraz z betonowym fundamentem. W celu przeprowadzenia testu tego dźwigu należało więc dodatkowo wzmocnić dotychczasowe stanowisko prób w Expom przez jego zakotwienie. Wszystkie dźwigi od początkowych etapów były nadzorowane przez inspektora towarzystwa klasyfikującego DNV-GL - norweskiego okrętowego stowarzyszenia, które czuwa nad produkcją maszyn zgodnie ze światowymi standardami morskimi.

Ze względu na oddalenie siedziby firmy w Kurzętniku od morza sam transport stanowił nie lada wyzwanie. Dźwig został rozmontowany i transportem kołowym przewieziony jako ładunek ponadgabarytowy do portu w Gdańsku, skąd promem dostarczony został do Skandynawii. Tam wykorzystywany będzie do obsługi farm wiatrowych na morzu.

rel (Expom)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter