Wczoraj podpisano umowy o dofinansowanie dla pierwszych 9 projektów (7 kolejowych oraz po jednym z sektorów drogowego i morskiego), które otrzymają środki z instrumentu Łącząc Europę (CEF).
Wartość projektów, dla których podpisano umowy to prawie 12 mld zł, a dofinansowanie unijne ponad 8 mld zł (2 mld euro).
- To kluczowe inwestycje z punktu widzenia polityki transportowej Polski. Zawarcie umów umożliwi uruchomienie środków z budżetu państwa na realizację projektów. Beneficjenci będą mogli wnioskować o płatności i refundację dotychczas poniesionych wydatków - poinformował wiceminister Słowik.
Przedsięwzięcia objęte podpisanymi umowami to:
- Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń (dofinansowanie unijne: 280 mln euro, beneficjent: PKP PLK),
- Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz (462 mln euro, PKP PLK),
- Prace na linii E 75 na odcinku Sadowne - Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne (186 mln euro, PKP PLK),
- Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447) (62 mln euro, PKP PLK),
- Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki / Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska) (69 mln euro, PKP PLK),
- Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny- Szczecin Dąbie (437 mln euro, PKP PLK),
- Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych (3,5 mln euro, PKP PLK),
- Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko (granica państwa) (414 mln euro, GGDKiA),
- Zrównoważone połączenia morsko-lądowe Polska-Szwecja: Zrównoważona autostrada morska Świnoujście-Trelleborg oparta o ulepszoną infrastrukturę, rozwój transportu intermodalnego oraz integrację korytarzy zaplecza (22 mln euro, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.).
Powyższe przedsięwzięcia otrzymały dofinansowanie w ramach pierwszego konkursu CEF, który rozpoczął się w 2014 r. Na lipiec 2016 r. planowane jest rozstrzygnięcie drugiego konkursu, w którym złożyliśmy 22 projekty, wnioskując o dofinansowanie w wysokości 2,66 mld euro. Komisja Europejska planuje zorganizowanie jeszcze w tym roku trzeciego naboru.
Budżet CEF w sektorze transportu dla całej Unii Europejskiej to 24 mld euro. Przeznaczona dla Polski tzw. "koperta narodowa" to 4,14 mld euro. Dofinansowanie przyznane w pierwszym konkursie wyczerpuje 47 proc. środków zarezerwowanych dla Polski.
- Zamierzamy wykorzystać całą pozostałą alokację - 2,14 mld euro - w kolejnych konkursach" - zapewnił wiceminister Słowik.
Uroczystość podpisania umów odbyła się 30 maja 2016 r. w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Instrument CEF ma na celu finansowe wsparcie projektów przyczyniających się do rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T), energetycznych i telekomunikacyjnych. Środkami zarządza Komisja Europejska. Wsparcie udzielane jest w ramach puli kohezyjnej (środki dla państw objętych polityką spójności) oraz puli ogólnej (o te fundusze mogą wnioskować wszystkie kraje unijne). Pula kohezyjna podzielona jest na tzw. "koperty narodowe", co oznacza, że każdy kraj ma zarezerwowaną alokację.
rel (Ministerstwo Rozwoju)