W niedzielę, 10 kwietnia, w drugim, pod względem wielkości, australijskim mieście Melbourne oficjalnie otwarto Melbourne International RoRo & Automotive Terminal (MIRRAT).
Jest to największy terminal w Australii, który zapewni efektywne, innowacyjne i zrównoważone rozwiązania dla klientów rynku motoryzacyjnego. Uprawnienia do jego budowy i eksploatacji przyznano w lipcu 2014 roku.
Jak informują zagraniczne media, dyrektor Paul Hand wraz z odpowiednim zespołem, pracował nad realizacją terminalu przez 18 miesięcy. - To ekscytujący czas dla wszystkich użytkowników naszego obiektu, a także zespołu, który teraz może być dumny ze swoich osiągnięć - powiedział podczas ceremonii inauguracyjnej Paul Hand. - Jesteśmy gotowi na otwarcie światowej klasy terminalu, który pozwoli połączyć Melbourne z rynkiem globalnym - dodał.
Konstrukcja terminalu, o powierzchni 185 tys. metrów kwadratowych, zapewni większą efektywność łańcucha dostaw. Posiada m.in. 4 800 miejsc do parkowania, strefę kontroli oraz suwnice o udźwigu 120 t. W 2018 roku powierzchnia terminala zostanie powiększona aż do 355 tys. metrów kwadratowych, dzięki czemu przy nabrzeżu będą mogły cumować trzy statki jednocześnie o łącznej długości 920 metrów. W perspektywie do 2040 roku, terminal ten będzie w stanie obsłużyć do 1 mln pojazdów rocznie.
W Melbourne International RoRo & Automotive Terminal znajduje się także obiekt zamknięty o powierzchni 8 tys. metrów kwadratowych, przystosowany do przechowywania ładunków wrażliwych na działania warunków atmosferycznych.
Ponadto MIRRAT zbudowano, zwracając szczególną uwagę na kwestie środowiskowe. Wykonawcy wykorzystali ponad 200 tys. ton makulatury cegieł, betonu i szkła, a w całym obiekcie zainstalowano m.in. oświetlenie LED, które pozwoli na zmniejszenie zużycia energii o 30% rocznie.
AL
Źródło: Maritime Professional, World Maritime News