W środę, 13 stycznia bm. na terenie gdańskiego portu odbyła się uroczystość wieńcząca rozbudowę intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego w Porcie Gdańsk. Inwestycja znacząco poprawi zdolność operacyjną terminalu.
Rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego to inwestycja zrealizowana przy wsparciu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (priorytet VII Transport przyjazny środowisku, działanie 7.4. Rozwój transportu intermodalnego). Umowę o dofinansowanie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał 11 marca 2014 roku w Warszawie, z należącym do Skarbu Państwa – Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Inwestycja w gdańskim porcie, która objęła rozbudowę i modernizację infrastruktury na potrzeby terminalu kontenerowego poprawi jakość obsługi przewozów drogowo-morskich, kolejowo-drogowo-morskich oraz kolejowo-morskich w zakresie jednostkowego czasu obsługi oraz usprawnień manipulacyjno-składowych kontenerów. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie także na możliwość osiągnięcia znacznego wzrostu zdolności przeładunkowej terminalu.
Przy okazji powiększenia powierzchni składowej, komunikacyjnej i postojowej, uporządkowano gospodarkę wodno-ściekową z zapewnieniem dostawy mediów, oświetleniem terenu oraz ogrodzeniem
– To bardzo ważna inwestycja dla Portu Gdańsk, który jest członkiem Korytarza Bałtyk-Adriatyk, jest składową największego węzła logistycznego Polski i elementem transportu intermodalnego – mówiła podczas uroczystości Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Główną inicjatywą uruchomienia tego projektu są lepsze warunki technologiczne, lepsza możliwość obsługi klientów i dogodniejsze uwarunkowania operacyjne. – Z jednej strony dzisiejsza uroczystość wieńczy zakończenie projektu, z drugiej jednak strony przed nami szereg kolejnych inwestycji, które będziemy realizować w najbliższych latach, m.in. pogłębienie kanału portowego, modernizacja i remonty wszystkich nabrzeży portowych. Ich koszt szacujemy na ok. 1 mld zł. – mówiła prezes Dorota Raben.
Program modernizacji terminalu kontenerowego zakłada możliwość osiągnięcia zdolności przeładunkowej do wysokości około 100 tys. TEU (tj, kontenerów 20-stopowych)
Rozbudowa terminala intermodalnego w gdańskim porcie kosztowała niemal 27 mln zł, z czego ponad 10 mln zł to dofinansowanie z POIŚ.
Wykonawcą robót była firma Strabag sp. z o. o. Nadzór inwestorski powierzono konsorcjum firm” Portico Managment Sp. z o.o. i Wspólnicy oraz przedsiębiorstwo ECM Group Polska S.A.
(LEW)
Zdjęcia: Sławomir Lewandowski
Materiał filmowy z rozbudowy Nabrzeża Szczecińskiego w Porcie Gdańsk
Rozbudowa (3,71 ha) obejmowała:
- przebudowę placu składowego kontenerów wraz z placem składowym dla kontenerów zawierających materiały niebezpieczne
- przebudowę zewnętrznego i wewnętrznego układu komunikacyjnego z miejscami parkingowymi dla samochodów oczekujących wraz z budową portalu wjazdowego na teren terminalu
- rozbudowę sieci kanalizacji deszczowej
- rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej
- rozbudowę sieci wodociągowej
- rozbudowę sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej
- przebudowę sieci gazowej
- przedłużenie torowiska żuraw KONE
- budowę nowego ogrodzenia
- roboty rozbiórkowe