Zarząd Portu Morskiego Elbląg opracował listę projektową, na której znajdują się cztery inwestycje. Wszystkie mogłyby dać elbląskiej przystani ogromny rozwój, a w połączeniu z decyzją ws. kontroli fitosanitarnej i budową kanału przez Mierzeję Wiślaną otworzyłyby drogę do wielu możliwości. Niestety na dzień dzisiejszy z braku środków oraz trudnej sytuacji politycznej nie ma zbyt dużych szans na ukończenie wszystkich projektów.
- Planowane inwestycje ściśle powiązane są z pozyskaniem funduszy unijnych na ich realizację. Z uwagi na wysokość dofinansowania projekty wnioskowane są przez samorząd miejski jako 100% udziałowca portu - mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg. Na liście projektowej obecnie znajdują się cztery inwestycje.
Pogłębienie koryta i budowa nabrzeża
Pierwsza inwestycja ma na celu podnieść możliwości portu w zakresie przyjmowania statków oraz ich bezpieczeństwa. Dotyczy ona budowy obrotnicy w Elblągu. Jej zakres obejmuje pogłębienie koryta rzeki w obrębie wejścia Kanału Jagiellońskiego z rzeki Elbląg do głębokości 3,5 m o średnicy 180 m. To działanie ma na celu umożliwienie bezpiecznego manewrowania i nawigacji jednostek pływających.
Kolejny punkt na liście inwestycyjnej dotyczy budowy nowego nabrzeża przy ul. Radomskiej oraz przedłużenie terminala składowo-przeładunkowego. Prace w tym miejscu to umocnienie 100 m nabrzeża i połączenie go z obecnym nabrzeżem terminala składowo-przeładunkowego przy ul. Radomskiej.
Myśl o intermodalu
Dwa następne projekty bezpośrednio łączą się ze sobą i rozwijają możliwości transportowe portu oraz zwiększają jego pojemność. Jeden z nich to budowa mostów na rzece Elbląg i Kanale Jagiellońskim wraz z układem komunikacyjnym. Ten projekt udało się Zarządowi Portu Morskiego Elbląg zrealizować. W tych miejscach powstały dwa mosty zwodzone wraz z drogami dojazdowymi i umocnieniem nabrzeży oraz pogłębieniem przyczółków.
Te działania są ściśle związane z kolejną inwestycją jaką jest budowa bocznicy kolejowej i terminalu nr 2 w Elblągu. Tu przewidywana jest budowa nowego terminala masowo-drobnicowego w przemysłowej dzielnicy miasta przy DK-503. Teren robót to obszar około 32 ha powierzchni sąsiadujący z Elbląskim Parkiem Technologicznym oraz strefą przemysłową Modrzewina Północ.
To bardzo daleko idący projekt. Ma obejmować budowę basenu portowego wraz z nabrzeżem cumowniczym o długości około 500 m, utwardzenie placów składowych, budowę magazynów, dróg dojazdowych, a przede wszystkim budowę bocznicy kolejowej. Jeśli udałoby się doprowadzić tą inwestycję do realizacji port zyskałby nowe możliwości przeładunkowe. Poprawiłby się bardzo niski udział kolei w elbląskiej przystani, a dodatkowo pojawiłaby się możliwość rozwoju transportu intermodalnego.
Rosja blokuje rozwój portu
- Obecnie inwestycje z zakresu budowy dwóch nowych mostów zwodzonych i modernizacji nabrzeża Bulwaru Zygmunta Augusta zostały zakończone, natomiast rozpoczęcie najbliższych wiąże się z uruchomieniem środków unijnych - mówi Arkadiusz Zgliński. - Z uwagi na obecną sytuację geo-polityczną i sankcje unijne, ZPME wstrzymał jakiekolwiek prace modernizacyjne na terminalach. Należą do nich modernizacja oświetlenia terminala, instalację monitoringu oraz pogłębianie nabrzeży - dodaje.
Port obecnie zajmuje się mniejszymi działaniami - Prowadzona jest inwestycja podłączenia kanalizacyjnego budynku zarządu portu oraz w ramach środków własnych operator przeładunków na terminalu komunalnym instaluje wagę najazdową oraz przebudowuje magazyn pod składowanie towarów sypkich, głównie pasz - informuje dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg.