Podczas ostatnich faz dotyczących rozbudowy Kanału Panamskiego nastąpił przeciek. Woda zaczęła przedzierać się przez mur nowej śluzy Cocoli Locks.
Przeciek został potwierdzony przez hiszpańsko-włosko-belgijsko-panamskie konsorcjum Grupo Unido (GUPC), głównego wykonawcę trzeciego zestawu śluzy, który zaraz po sobotnich doniesieniach spotkał się z Urzędem Kanału Panamskieg, aby ocenić i jak najszybciej znaleźć rozwiązanie dla powstałego problemu.
W spotkaniu wziął udział Jorge Luis Quijano, dyrektor generalny Urzędu Kanału Panamskiego, który potwierdził po spotkaniu, że odpowiednie strony omówiły już plan naprawy nieszczelnej śluzy. Na razie nie ujawniono jednak podjętych decyzji, jak również tego, czy problem ten znacznie wpłynie na zakończenie projektu rozbudowy Kanału Panamskiego, które zaplanowano na kwiecień 2016 roku.
Testy
Testy bram rozpoczęły się 22 czerwca i miały potrwać 90 dni. Około 50 tys. metrów sześciennych wody na godzinę wlewa się do nowych śluz od strony Oceanu Atlantyckiego. Oznacza to, że jeden z najbardziej imponujących projektów infrastrukturalnych naszych czasów dobiega końca. Jak zapowiadają operatorzy Kanału Panamskiego, ostatnie prace wykończeniowe będą miały miejsce najpóźniej w styczniu.
Całkowity koszt prac prowadzonych w Kanale Panamskim sięga 5,25 mld USD i zostanie sfinansowany przez rząd dzięki podniesieniu o 3,5% opłat za przebycie kanału przez następne 20 lat.
Ponadto operator Kanału Panamskiego otrzymał od Amerykańskiej Agencji Handlu i Rozwoju (USTDA) dotację na budowę terminalu LNG.
Charakterystyka wrót
Nowe śluzy mają łącznie składać się z 16 wrót - po 8 z każdej ze stron kanału: po stronie Oceanu Atlantyckiego i Oceanu Spokojnego. Zostały one wykonane przez włoskiego producenta konstrukcji stalowych - Cimolai SpA.
Pierwsze z nich, dostarczone na pacyficzną stronę, mierzą 22 metry wysokości przy wadze 2300 ton - są to jednocześnie najmniejsze wrota. Największe z nich mają 33 metry wysokości (co odpowiada 11-piętrowemu budynkowi) i ważą 3400 ton.
Wrota te od 2013 roku były sukcesywnie dostarczane do Panamy. Ostatnie dotarły w listopadzie 2014 roku.
Nowe komory śluz mają 427 m długości, 55 m szerokości oraz 18 m głębokości na odcinku o całkowitej długości 1,5 km. Dwie ogromne betonowe konstrukcje zostaną uzupełnione nowym wejściem od strony Pacyfiku.
AL, budownictwoinżynieryjne.pl