Na terenie Wolnego Obszaru Celnego (WOC) w Gdańsku obsłużono ostatnio kolejne dwie znaczące partie ładunków ciężkich i wielkogabarytowych. W imporcie były to turbiny dla jednej z nowych farm wiatrowych w Polsce, a w eksporcie zbiorniki - separatory dla instalacji na naftowym polu wydobywczym w Iraku.
Pod koniec pierwszego kalendarzowego tygodnia lipca z niewielkiego statku wielozadaniowego Musketier (ok. 89 m długości, 3850 t nośności) rozładowano, z użyciem dźwigu pływającego Maja, należącego do Polskiego Ratownictwa Okrętowego, pięć zestawów składających się z generatorów w obudowach (gondolach, zwanych też nacelami), hubów (piast) i kołpaków hubów.
Rozładunek zorganizowały i przeprowadziły firmy Morska Agencja Gdynia (MAG) i Cargofruit oraz Port-Consultants.
MAG obsługiwał dotychczas większość podobnych ładunków w porcie gdyńskim, jednak zaczynają się pojawiać turbiny wiatrowe większej mocy (większe i cięższe) i te, ze względu na ograniczenia układu drogowego w Gdyni, nie mogą być wywiezione z tamtejszego portu. Stąd wybór WOC w Gdańsku w przypadku niedawnego transportu pięciu turbin przywiezionych z Bilbao. Turbiny, o mocy po 3 MW, przeznaczone są dla farmy wiatrowej Poniec II budowanej pod Gostyniem przez firmę Acciona.
W dniach 11-13 lipca załadowano z kolei na terenie WOC 14 ciężkich zbiorników - separatorów I i II stopnia przeznaczonych dla stacji obróbki ropy budowanej w Iraku.
Zbiorniki zostały zbudowane przez Sices Polska Sp. z o.o. z Kielc (polski oddział włoskiej firmy) na zamówienie Samsung Engineering Co. Ltd. (przedstawiciele koreańskiego koncernu byli obecni w Gdańsku i obserwowali załadunek) oraz Eni Iraq B.V. Na zlecenie tych firm odbywa się też transport zbiorników z Polski do Iraku.
Zainstalowane zostaną w stacji wstępnej obróbki i uzdatniania ropy naftowej na polu naftowym Zubair (Zubair Oilfield North New DGS Project). Będą stanowiły część stacji odgazowywania w Zubair Mishrif / Al-Hammar Mishrif, Az-Zubair, Basra (North New Degassing Station Facilities). Pole naftowe Zubair kontrolowane jest przez państwową South Oil Company (Iraqi Ministry of Oil - SOC).
Statek ze zbiornikami ciśnieniowymi - separatorami załadowanymi w Gdańsku dostarczy je do irakijskiego portu Quasser (Umm Qasr). Są to zbiorniki dwóch rodzajów / wielkości - separatory I i II stopnia. Jedne charakteryzują się wagą netto i z podporami / oprzyrządowaniem transportowym odpowiednio 26,75 i 27,30 ton, mają długość po ok. 17,7 m i średnicę ok. 3,5 m. Większość sztuk ładunku z omawianego transportu charakteryzuje się masą jednostkową netto / brutto 125,52 / 131,50 ton i mierzy po 20,67 m długości oraz około 4,5 m średnicy.
Załadunek czternastu zbiorników do ładowni i na pokład statku Aquila J odbył się z użyciem jego własnych żurawi pokładowych.
Operację załadunku przygotowała i przeprowadziła firma Vetro Port & Shipping Services. Opiekę agencyjną nad statkiem sprawowała firma Hecksher Polska Sp. z o.o.
Wyjście statku Aquila J z urządzeniami do obróbki ropy dla Iraku zaplanowano na poniedziałek, 13 lipca.
Aquila J to statek wielozadaniowy przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabartowych o nośności 8000 t i długości ok 120 m, należący do niemieckiego armatora Reederei Jüngerhans (Jüngerhans Maritime Services GmbH & Co. KG).
Zbudowany został w 2006 r. w stoczni Estaleiros Navais de Viana do Castelo w Portugalii. Dysponuje dwoma żurawiami przeładunkowymi o unosie do 250 ton każdy, mogącymi pracować w tandemie (możliwość obsługi ładunków o masie do 500 ton).
Ładunki ciężkie i wielkogabarytowe nie należą do rzadkości w polskich portach, jednak w ostatnich kilkunastu dniach i obecnie w portach Trójmiasta mamy do czynienia z zagęszczeniem ruchu w tym sektorze. Niedawno ciężki generator załadowano w Gdyni przy nab. Czeskim na statek wielozadaniowy Fredensborg. Od początku trzeciego tygodnia kalendarzowego lipca w Gdyni przy nab. Stanów Zjednoczonych odbywa się załadunek czterech kolejnych generatorów, a kolejny czeka na nab. Czeskim.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak