21 czerwca 2015 r. mija 20 lat od momentu powołania BTDG – Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia Sp. z o.o. Terminal został utworzony w wyniku przekształcenia II Rejonu Przeładunkowo – Składowego Morskiego Portu Handlowego Gdynia S.A. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach prowadzonego procesu restrukturyzacyjnego.
BTDG to multimodalny terminal portowy świadczący usługi przeładunku, sztauowania i składowania ładunków drobnicowych : konwencjonalnych, w technologii ro – ro i sto – ro, skonteneryzowanych, ponadgabarytowych, jak również w zakresie klasycznych ładunków masowych.
BTDG Sp. z o.o. funkcjonuje na obszarze siedmiu portowych nabrzeży : Rumuńskiego, Czeskiego, Stanów Zjednoczonych, Rotterdamskiego, Polskiego, Fińskiego i Francuskiego. Łączna linia nabrzeży wynosi 4,5 km, przy zanurzeniu maksymalnym 10,8 m. Powierzchnia magazynowa eksploatowana przez spółkę to 80.000 m2, place składowe to obszar 115.000 m2. W trakcie 20 lat działalności Terminal ulegał zmianom i rozwojowi poprzez prowadzone prace modernizacyjne i inwestycyjne. W roku 2001 został oddany do użytku nowoczesny Terminal ro – ro dysponujący placem składowym dla kontenerów o pojemności 700 TEU, 3 rampami ro –ro, suwnicą kontenerową 45 t oraz sprzętem przeładunkowym.
W wyniku procesu prywatyzacyjnego, w roku 2014 100 % udziałów Spółki nabyła firma OT Logistics – globalny lider spedycji morskiej i kolejowej. BTDG posiada w tej chwili wyjątkowe wyposażenie w postaci m. in. rampy dwupoziomowej, magazynu o powierzchni 14 tys. m2 umożliwiającego składowanie ponad 20 tys. ton papieru oraz specjalnych hali namiotowych do składowania towarów zjednostkowanych- głównie nawozów sztucznych.
W ramach inwestycji infrastrukturalnych współfinansowanych ze środków unijnych, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podjął się przeprowadzenia przebudowy Nabrzeża Rumuńskiego na odcinku o długości 355,89 m. Nabrzeże będzie stanowiło centrum obsługi przeładunkowej towarów rolnych : zbóż i śrut i będzie mogło przyjmować statki typu panamax o długości 220 – 230 m.
Plany OT Logistics zakładają, iż BTDG będzie znaczącym ogniwem wymiany towarowej między Skandynawią a pozostałymi krajami Europy. Prowadzone wspólnie działania inwestycyjne BTDG i Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. umożliwiają dalszy rozwój potencjału eksploatacyjnego BTDG, jednej z istotnych części Portu Gdynia.
rel (Zarząd Morskiego Portu Gdynia)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.