Około 1,5 mln metrów sześciennych wody jest pompowana do nowej, największej na świecie śluzy Deurganck w porcie w Antwerpii. Jej otwarcie zaplanowano na 2016 rok.
Gigantyczna śluza o długości 500 metrów i szerokości 68 metrów będzie przyjmowała kilka statków jednocześnie. Dotychczas, rekordzistką, jeśli chodzi o wielkość, była belgijska śluza Zandvlietsluis o długości 500 metrów i szerokości 57 metrów.
Na budowę nowej śluzy zużyto około 20 tys. ton stali, a co ciekawe, ilość zastosowanego betonu mogłaby wypełnić blok mieszkalny o wysokości 35 pięter. Dzięki głębokości 17,8 m będzie w stanie przyjąć coraz większe statki z większymi ładunkami, co stanowi kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju portu. Ponadto ułatwi też transport statków między rzeką Skaldą i kanałem Waasland w rejonie portu Antwerpia.
Pierwsza śluza, z której aktualnie korzystają statki, została otwarta na lewym brzegu Skaldy w 1979 roku i na chwilę obecną jest zbyt mała.
Port w Antwerpii jest trzecim portem co do wielkości w Europie. Pracuje w nim około 150 tys. osób, a rocznie przechodzi przez niego około 180 mln. ton ładunków.
Budowa największej na świecie śluzy rozpoczęła się w 2011 roku, a jej koniec zaplanowanona 2016 rok.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.