Końcówka 2013 roku była pomyślna dla gdyńskiego portu, bowiem jego zarząd podpisał z Centrum Unijnym Projektów Transportowych trzy umowy dofinansowania realizowanych tam inwestycji.
Jeszcze 27 grudnia 2013 r. podpisano umowę o wsparcie środkami unijnymi projektu pn. "Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia", w kwocie ponad 39 mln zł. Stanowi to 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych. Całkowity koszt realizacji tego projektu wynosi ok. 96 mln zł.
Prace budowlane będą realizowane w latach 2014-2015. W efekcie, uporządkowany zostanie układ torów i zwiększą się możliwości przeładunkowe towarów w kontenerach. Wydłużenie bocznic umożliwi przyjmowanie dłuższych składów pociągów, co poprawi efektywność pracy terminalu i ograniczy jazdy manewrowe pociągów.
Projekt przyczyni się też do zmniejszenia ruchu ciężkich pojazdów samochodowych (naczepy wraz z kontenerem przewożone będą koleją), jak również do ograniczenia hałasu.
30 grudnia Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał z CUPT umowę dofinansowania w kwocie ponad 72,5 mln zł (85 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych) projektu pn. "Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia".
Prace budowlane tego projektu zostały podzielone na dwa etapy. Realizacja pierwszego przebiegała w latach 2008-2010, natomiast etapu drugiego rozpoczęto w 2011 r., a w końcu ub.r. zaczęto odbierać roboty budowlane. Projekt ten ma pierwszorzędne znaczenie dla udrożnienia całego układu drogowego we wschodniej części Portu Gdynia, a ponadto jego ważnym elementem jest przygotowanie infrastruktury kolejowej w rejonie Nabrzeża Polskiego (II strefa) do obsługi intermodalnej, informuje ZMPG.
W Sylwestra podpisał on z CUPT pakiet umów o dofinansowanie innych inwestycji. Dwie z nich to: dofinansowanie kwotą 48,7 mln zł (około 81 proc. maksymalnej kwoty inwestycji) realizacji projektu "Przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego w Porcie Gdynia" oraz umowa o dofinansowanie na ponad 50 mln zł (około 85 proc.) zadania "Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia". Przebudowa zachodniej części nabrzeża pozwoli cumowanie statków typu Panamax.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.