Norweskie biuro projektowe Ulstein Design & Solutions AS zaprojektuje konwersję statku do układania kabli Orient Adventurer. Kontrakt, przyznany przez Dong Fang Offshore (DFO), obejmuje zarówno projekt wstępny (basic), jak i dokumentację roboczą.
- Współpracowaliśmy z firmą Ulstein już wcześniej. Ich ludzie dobrze znają statek, co stanowi zabezpieczenie, że wszystko będzie działać podczas realizacji projektu. Wybór Ulstein Design & Solutions znacznie ułatwia planowanie oraz prace instalacyjne, co skróci harmonogram. A dla nas harmonogram i pomyślna dostawa do klienta są najważniejsze - mówi Grant Hermanus, kierownik techniczny w DFO.
Przebudowa dotyczy jednostki projektu ULSTEIN SX121, o pierwotnej nazwie Polar Onyx, dostarczonej w 2014 roku jako nowy statek konstrukcyjny (offshore support/construction vessel) o numerze budowy 300 przez stocznię Ulstein.
Zbudowany w Norwegii statek ma 130 metrów długości, 25 metrów szerokości i jest wyposażony w system pozycjonowania dynamicznego DP3 oraz żuraw roboczy z kompensacją nurzania o udźwigu 250 ton. Pozostałe cechy to napęd spalinowo-elektryczny, zakwaterowanie dla 130 osób, ponad 1700 m kw. powierzchni pokładu roboczego oraz dwa w pełni zintegrowane zdalnie sterowane pojazdy podwodne ROV.
Zaraz po dostawie w 2014 roku, z myślą o pracy na bardzo dużych głębokościach, statek doposażono w wieżę pionowego systemu wydawania kabla VLS (vertical lay tower/system) firmy Huisman. Jego pierwotną funkcją było układanie pół-elastycznych rurociągów (Flex Lay) ze szpuli - tzw. reel lay tower (wieża/rampa z systemem napinaczy, na szczycie której osadzone jest koło prowadzące, po którym wydawane są do wody rurociągi układane na dnie morza).
W 2021 roku tajwańska firma DFO (spółka zależna Hung Hua Construction) kupiła go od GC Rieber Shipping i po kilku latach zleciła przebudowę na kablowiec. Na początku tego roku na statku (obecna nazwa Orient Adventurer) zainstalowano system układania kabli, aby rozszerzyć usługi na rozwijającym się rynku morskiej energetyki wiatrowej.
Obecnie kablowiec przejdzie gruntowną przebudowę. Wyposażenie wieży VLS zostanie przeniesione do nowych pomieszczeń na pokładzie głównym - pokładach A i B. Zainstalowane zostaną również fundamenty pod system pomostów komunikacyjnych W2W (walk-to-work), umożliwiających transfer techników na wieże wiatrowe oraz 3000 - tonową karuzelę kablową firmy Huisman.
Ulstein Design & Solutions AS ma już także umowę na zaprojektowanie nowego kontenera/modułu mieszkalnego dla załogi i techników na kablowcu.
Ukończenie przebudowy nastąpi w 2025 r., aby statek był gotowy do pracy w roku 2026, w ramach czarteru z norweskim dostawcą usług oceanicznych DeepOcean. Okres obowiązywania umowy rozpocznie się na początku 2026 roku i zakończy pod koniec 2027 roku. Dostępne są również opcje przedłużenia czarteru o maksymalnie cztery lata.
Przebudowany Orient Adventurer będzie pracował głównie w Europie w branży energetyki wiatrowej, ale planowane jest również wspieranie operacji w innych częściach świata. Zadania statku będą obejmować obsługę i konserwację farm wiatrowych, budowę/instalację, wycofanie z eksploatacji oraz inspekcję, konserwację i naprawy (IMR).
GL