Usprawnienie systemu ochrony żeglugi i portów oraz umożliwienie budowy przez administrację morską portu do obsługi morskich farm wiatrowych m.in. przewiduje projekt noweli o bezpieczeństwie morskim oraz innych ustaw opublikowany w piątek na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw zmieni obowiązującą ustawę z 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim oraz innych.
Głównym celem proponowanych zmian jest poprawa bezpieczeństwa żeglugi. Autorzy zmian chcą także m.in. zwiększenia efektywności działań administracji morskiej w imieniu państwa bandery.
W zapisach jest również mowa o usprawnieniu systemu ochrony żeglugi i portów i umożliwieniu budowy przez administrację morską portu do obsługi morskich farm wiatrowych.
Nowe przepisy przygotowano w związku z raportem przedstawionym przez zespół ds. analizy przyczyn zatrzymań statków o polskiej przynależności oraz opracowania planu działań naprawczych, który został powołany w związku z trzema zatrzymaniami statków pod polską banderą w 2019 r., i spadkiem Polski z białej na szarą listę Memorandum Paryskiego, klasyfikującą działalność państw bandery – czytamy w uzasadnieniu projektu. Jak dodano, konieczne jest wprowadzenie planu działań naprawczych w tym obszarze.
Przygotowanie projektu było związane również z potrzebą uwzględnienia zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich.
autor: Kacper Reszczyński