Ustka i Łeba to dwa porty na środkowym wybrzeżu, w których mają powstać zaplecza serwisowe do obsługi morskich farm wiatrowych. Zapisy o przebudowie portów pojawiły się w Krajowym Planie Odbudowy uchwalonym w środę przez Sejm RP.
Na każdy z portów przeznaczono około 430 mln euro. Z planu skorzysta również Gdynia, gdzie zaplanowano budowę portu instalacyjnego.
Według rządowych projektów w najbliższych latach na Ławicy Słupskiej, w odległości około 30 mil morskich od brzegu powstaną farmy morskich siłowni wiatrowych. Docelowo powstanie tam ponad 300 turbin.
W pierwszym projekcie na północ od Łeby ustawionych zostanie 100 turbin wysokich na ponad 200 metrów. Łączna moc uzyskana z siłowni wiatrowych ma wynieść 3000 megawatów, co pozwoli na zasilenie ponad 2 mln gospodarstw domowych.
W celu sprawnego zarządzania farmami potrzebne są porty serwisowe, z których w szybki i bezpieczny sposób będzie można dostać się na miejsce i dokonać niezbędnych napraw i serwisów. Najlepsze lokalizacje do tego rodzaju działań ma Ustka i Łeba. Dlatego oba porty zostały wpisane już w Krajowy Plan Odbudowy. "Sektor morskiej energetyki wiatrowej stanowi szanse dla rozwoju gospodarczego Polski, w tym zbudowanie i rozwój tzw. local content, którego kluczowym elementem jest budowa infrastruktury portowej, służącej budowie, a następnie eksploatacji morskich farm wiatrowych" - czytamy w Krajowym Planie Odbudowy.
W celu właściwej obsługi i zapewnienia bezpieczeństwa morskich farm wiatrowych realizacja inwestycji obejmuje:
- budowę głębokowodnego terminalu instalacyjnego w morskim Porcie Gdynia, o powierzchni ok. 30 ha, który umożliwi jednoczesną obsługę 2 jednostek instalacyjnych;
- przebudowę portów na Środkowym Wybrzeżu oraz dostępu do nich od strony morza (w tym falochronów), tak by umożliwić korzystanie z terminali serwisowych przeznaczonych do obsługi jednostek serwisowych offshore wind; inwestycje obejmują porty: w Łebie, w Ustce.
Inwestycje zostaną zrealizowane odpowiednio przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA oraz Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Ze względu na uwarunkowania geograficzne, dotyczące lokalizacji portów morskich względem obszaru, w których zostaną wybudowane morskie farmy wiatrowe, oraz przepisy regulujące budowę i funkcjonowanie portów morskich krąg beneficjentów jest ograniczony wyłącznie do ww. podmiotów.
Zgodnie z zapisami prace nad przebudową portów mają rozpocząć się już w 2021 roku a zakończyć w 2026. Jednostkowy koszt to 437 mln euro. Oba porty mają już przygotowane wstępne plany rozbudowy.
Hubert Bierndgarski
Port Morski w Ustce będzie jednym z centrów serwisowych dla morskich farm wiatrowych.
Fot. H. Bierndgarski
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.