Biuro projektowo-konsultingowe PPU Nava Sp. z o.o. (Nava Ship Design Office) przedstawiło w mediach społecznościowych swój projekt wstępny / ofertowy statku obsługi farm wiatrowych. Jednostki tego rodzaju określa się zazwyczaj w sektorze offshore wind jako CTV (crew transfer vessels).
Katamaran projektu Nava WFSV 22 (wind farm support vessel) służyć ma głównie do transferu ekip serwisowych (oraz ich sprzętu czy materiałów, np. części zamiennych) na wieże / turbiny wiatrowe na morskich farmach wiatrowych.
Z udostępnionych dotychczas materiałów wiadomo, że statek ma pomieścić do 16 osób (w tym 4 osoby załogi), Dwa silniki wysokoprężne MTU 12 V 2000 M72 mają zapewnić katamaranowi prędkość maksymalną dp 25 węzłów.
Część mieszkalna składa się m.in. z kabiny kapitana, kabiny załogi dla 2 osób, pomieszczenia z 12 miejscami siedzącymi, pentry, pokoju dziennego, toalety i prysznica.
Pozostałe parametry techniczno-eksploatacyjne - poniżej.
Dotychczas różne polskie biura projektowo-konsultingowe brały udział w projektowaniu podobnej funkcji statków, ale raczej jedynie fragmentarycznie (np. obliczenia wytrzymałościowe i projekty konstrukcyjne, projekty wykonawcze) jako podwykonawcy, a nie całościowo (od konecpcji) i pod własną marką lub był to fragmentaryczny wkład projektowy działających w Polsce oddziałów zagranicznych biur projektowych.
PBS, rel (Nava)
Rys.: Nava
Katamaran Nava WFSV 22 - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 22,00 m
szerokość - 8,52 m
wysokość boczna - 4,00 m
zanurzenie maksymalne - 1,60 m
ładunek pokładowy - 10 t
maksymalne obciążenie pokładu - 1,5 t/m²
powierzchnia pokładu ładunkowego - 30 m²
pojemność zbiorników paliwowych - 8500 l
pojemność zbiorników na wodę pitną - 1600 l
pojemność zbiorników na ścieki - 1600 l
silniki napędu głównego - 2 × MTU 12V2000 M72
moc napędu głównego - 2 × 1080 kW
przekładnie redukcyjne - ZF 3050
śruby napędowe - o stałym skoku
prędkość maksymalna - 25,0 w.
prędkość eksploatacyjna - 22,5 w.
zasięg - 125 Mm
dziobowe stery strumieniowe - 2 × 33 kW, z napędem hydraulicznym
koła ratunkowe - 2
kamizelki ratunkowe - 16
tratwa ratunkowa - 1 × 16 osób
załoga - 4 osoby
technicy offshore wind / serwisanci - 12 osób
materiał konstrukcyjny - aluminium
klasyfikacja - DNV-GL *1A HSLC R2 R2 (up to 100 nM winter)
Projekt na nadchodzące czasy i odpowiadający zapotrzebowaniu rodzącemu się zapotrzebowaniu. Czy macie jeszcze inne ? Większe jednostki?
SC
Moim zdaniem projekt tego biura jest oryginalny i nie jest kopią, jak napisał Piotr323, statku: [link usunięty]. Owszem te statki są katamaranami, posiadają dzioby i rufy....jak wiele innych. To nie oznacza, że jest to plagiat :-). Z uwagi na to, że statki te mają służyć do tego samego celu, to i wykazują podobną budowę. Trudno, aby wyglądały zupełnie inaczej.
NAVA - brawo...czekamy na następne projekty!
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.