Mimo zastrzeżeń ze strony obrońców środowiska resort transportu niemieckiego kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn wydał zgodę na budowę nowego tunelu drogowo-kolejowego łączącego Niemcy z Danią - poinformował w piątek Reuters.
19-kilometrowy tunel między niemiecką wyspą Fehmarn i duńską wyspą Lolland ma kosztować 52,6 mld koron duńskich (8,1 mld dolarów) i będzie częściowo finansowany przez Unię Europejską. Pobiegnie nim czteropasowa autostrada i dwutorowa linia kolejowa. Fehmarn leży w pobliżu niemieckiego wybrzeża, z którym od 1963 roku łączy wyspę most drogowo-kolejowy.
Będąca inwestorem tunelu spółka Femern A/S wystąpiła o zgodę na jego budowę jeszcze w 2013 roku. Podjęta dwa lata później decyzja duńskich władz była pozytywna, natomiast w Niemczech trwało to znacznie dłużej z uwagi na konieczność rozpatrzenia ponad 12 tys. zastrzeżeń, jakie zgłoszono tam wobec wniosku. Wraz z technicznymi załącznikami liczył on 14 tys. stron.
Decyzję władz Szlezwika-Holsztynu można jeszcze zaskarżyć do Federalnego Trybunału Konstytucyjnego, co jest zdaniem niemieckich mediów całkiem prawdopodobne. W takim przypadku rozpoczęcie budowy musiałoby poczekać do czasu ogłoszenia wyroku, co nastąpiłoby zapewne po dwóch latach. Jednak zdaniem dyrektora projektowego Femern A/S Clausa Dynesena, niemiecki Trybunał będzie miał wpływ tylko na termin rozpoczęcia prac budowlanych.
[W rzeczywistości, formalnie, zgody jeszcze nie ma. Ministerstwo Transportu Schleswig-Holstein ogłosiło 28 grudnia, że zatwierdzenie planu tunelu Fehmarn jest gotowe do podpisania. Zgodnie z niemieckimi przepisami inwestor - Femern A/S - ma 14 dni na sprawdzenie zatwierdzenia przed jego podpisaniem. Podczas tego procesu mogą być wprowadzane tylko drobne zmiany redakcyjne.Faktyczne zatwierdzenie planu jest dokumentem prawnym obejmującym ponad 1000 stron. Oparte jest na zawierającej 14 000 stron aplikacji przygotowanej przez Femern A/S i LBV Lübeck we współpracy z niemieckimi ekspertami. Aplikacja została przeprowadzona w dwóch głównych rundach publicznych konsultacji w Niemczech od złożenia po raz pierwszy jesienią 2013 r. Zdaniem inwestora jest to bardzo solidna i rzetelna aplikacja uwzględniająca zarówno lokalne interesy, jak i ustawodawstwo niemieckie i unijne w dziedzinach takich jak: jako środowisko i bezpieczeństwo - Portal Morski]
Jak ma być budowany Fehmarnbelt Tunnel: