Właśnie mija 25 lat od uruchomienia produkcji na złożu B3 i od wpłynięcia zbiornikowca Tarnobrzeg do Portu Północnego w Gdańsku z pierwszym ładunkiem ropy wydobytej przez przedsiębiorstwo Petrobaltic z tego złoża.
W marcu 1992 roku platforma Petrobaltic z wiertnikami wypłynęła w morze na wyznaczoną przez geologów pozycję B3-6 na złożu B3. Wywiercili otwór, z którego popłynęła pierwsza polska ropa spod dna Bałtyku. Nastąpiło to 16 maja 1992 roku, podczas testu produkcyjnego. Wydobyty surowiec był magazynowany na zbiornikowcu, a właściwie pływającym magazynie Tarnobrzeg. Do 25 czerwca zgromadził on 5497 metrów sześciennych (ok. 34,5 tys. baryłek) ropy naftowej. Po przygotowaniu statków i odpięciu zbiornikowca ze złoża, rozpoczęło się holowanie Tarnobrzega do Portu Północnego. Zbiornikowiec wpłynął do portu, gdzie rozpoczął się rozładunek pierwszej w historii Petrobalticu ropy do instalacji portowych.
Sławomir Sadowski, wówczas pracownik platformy, a obecnie dyrektor Wydobycia w spółce LOTOS Petrobaltic, wspomina przeżycia związane z wydobywaniem pierwszej ropy i jej transportem na ląd. - Uzyskanie stabilnego wydobycia ropy wzbudziło ogromny entuzjazm i emocje wśród pracowników. Wszyscy się tym interesowali, od kucharzy po inżynierów i oczywiście kierownictwo. To była długo oczekiwana chwila, bo od tego zależała przyszłość firmy, finansowanie kolejnych wierceń mających potwierdzić zasoby i pozwolić na pełne zagospodarowanie złoża B3.
- Do dnia dzisiejszego wydobyto z tego złoża około 34 mln baryłek ropy i 465 mln nm3 gazu - podkreśla Sławomir Sochacki, dyrektor Departamentu Wydobycia w spółce LOTOS Petrobaltic. – Wielkie podziękowania kieruję dla całej załogi platformy, dzięki której ropa z B3 płynie dla nas już przez 25 lat.
LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium - LOTOS Dynamic. LOTOS to także sieć ponad 480 stacji paliw dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS zaopatruje w paliwa blisko 1/3 rynku w Polsce. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.
Czytaj także: Gdańska Stocznia Remontowa SA zakończyła prace na platformie Petrobaltic
rel (Lotos SA)
Mowi się wiertacze a nie wiertnicy panieredaktorze.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.