Podwodna instalacja na morskiej farmie wiatrowej Veja Mate, realizowana z udziałem kablowca Siem Aimery ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku, została ukończona 10 tygodni przed terminem - informuje norweski armator Siem Offshore Contractors (SOC).
Prace na farmie wiatrowej, z wykorzystaniem tandemu "Siem Duo", czyli dwóch pionierskich jednostek - kablowca Siem Aimery, zbudowanego i przekazanego armatorowi Siem Offshore w kwietniu 2016 r. przez stocznię Remontowa Shipbuilding oraz statku pomocniczego - Siem Moxie, rozpoczęły się 1 października ubiegłego roku.
Czytaj także: Kablowcowi Siem Aimery nie brakuje pracy
Siem Aimery to pierwszy w historii polskiego przemysłu okrętowego statek budowany od podstaw jako kablowiec. Nowatorski kształt kadłuba, system DP2, stałe i wychylne pędniki azymutalne, stery strumieniowe oraz dwa zdalnie sterowane roboty do prac podwodnych umożliwiają tej jednostce wykonywanie kablowych prac instalacyjnych z wielką precyzją przy falach sięgających nawet do 3 metrów wysokości.
Podczas prac na morskiej farmie Veja Mate, na pokład statku załadowano ponad 95 km podmorskich kabli energetycznych z miedzianym rdzeniem bezpośrednio na dwie tzw. "karuzele" oraz systemy zabezpieczania tych kabli do przeznaczonego na ten cel lockera (małej ładowni) pod pokładem.
Oprócz kablowca ze stoczni Remontowa Shipbuilding, w realizacji projektu uczestniczył też pomocniczy statek Siem Moxie, który asystował m.in. przy instalacji skrajnych odcinków kabli, testowaniu oraz jako bazowiec prac podwodnych (nurkowych).
- Jest mi bardzo miło poinformować, że nasz trzeci projekt z wykorzystaniem tandemu "Siem Duo" został ukończony przed terminem - przyznał Regis Rougier, dyrektor zarządzający Siem Offshore Contractors. - Czekamy na kolejne wyzwania - dodał.
Wykonawca Siem Offshore kontrakt na farmie wiatrowej Veja Mate, znajdującej się w niemieckiej części Morza Północnego, 115 km na północny zachód od wyspy Borkum, zdobył w kwietniu 2015 roku. Właścicielem elektrowni jest Veja Mate Offshore Project GmbH (Highland Group Holdings, fundusz Copenhagen Infrastructure II, Siemens Financial Services).
Przypomnijmy, że firma Siem Offshore, oprócz kablowca zamówiła w stoczni Remontowa Shipbuilding także cztery statki typu PSV zasilane przez LNG. Dwa z nich zostały przekazane - Siem Pride pracuje na Morzu Północnym, a Siem Thiima u wybrzeży Australii. Narastająca w ciągu ostatnich lat dekoniunktura w sektorze offshore oil & gas, która boleśnie dotknęła wiele działających na tym rynku firm sprawiła, że armator ten nie odebrał ze stoczni dwóch pozostałych statków. Zostały one zwodowane i w dużym stopniu wyposażone.
Jednak wspomniane wyżej dwie pierwsze jednostki, dla których mimo potężnego kryzysu w branży udało się znaleźć zatrudnienie, zebrały bardzo wysokie noty armatora. Dlatego norweska firma zdecydowała o możliwości odbioru dwóch ostatnich jednostek PSV z tej serii w 2018 r., co jest uwarunkowane prognozowaną poprawą koniunktury w sektorze offshore. Stocznia Remontowa Shipbuilding prowadzi obecnie uzgodnienia z armatorem w tej sprawie.
Czytaj także: Morski "mercedes" z polskiej stoczni przekazany klientowi [VIDEO]
rel (Siem Offshore Contractors GmbH)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.