Ponad 1 mln metrów sześciennych gazu skroplonego gazu przyjął już terminal LNG im. Lecha Kaczyńskiego - poinformował w piątek prezes Gaz Systemu Tomasz Stępień.
Metanowiec Al Khuwair z Qatargas Operating Company Limited dostarczył do świnoujskiego terminala 212 tys. metrów sześc. LNG.
"To kolejna komercyjna dostawa w ramach długoletniej umowy na zakup surowca. W sumie to już piąty transport gazu drogą morską do Polski, licząc od grudnia ubiegłego roku. Ładunek z dwóch pierwszych był przeznaczony do schłodzenia i rozruchu instalacji" - podał w piątek operator gazociągów przesyłowych Gaz System.
Trzecia dostawa LNG (z 17 czerwca - PAP) była pierwszą komercyjną do świnoujskiego gazoportu. Przedostatnia dostawa to jedyna - jak dotychczas - zamówiona na zasadzie spotowej, czyli zakontraktowanej na warunkach określonych w krótkoterminowej umowie regazyfikacji. Wówczas do Świnoujścia przypłynął norweski statek Arctic Princess i dostarczył 140 tys. metrów sześc. gazu. Był to metanowiec z charakterystycznymi kulistymi zbiornikami.
Tym razem można zobaczyć jednostkę typu Q-flex, w której LNG trzymany jest w membranowych zbiornikach, wykorzystujących kadłub statku jako konstrukcję nośną. Al Khuwair ma 315 metrów długości i 50 metrów szerokości. Następne gazowce mają cumować w Świnoujściu regularnie, raz w miesiącu.
Surowiec, który zostanie poddany regazyfikacji, czyli procesowi zmiany stanu skupienia z płynnej na lotną, trafi do krajowego systemu przesyłowego w ilości około 127 mln metrów sześc. naturalnego gazu ziemnego. Gaz po sprawdzeniu na stacji pomiarowej kierowany jest bezpośrednio do gazociągu Świnoujście–Szczecin, skąd następnie jest przesyłany do pozostałej infrastruktury przesyłowej Gaz system i dalej do klientów.
Na razie moc regazyfikacyjna terminala wynosi 5 mld m sześc. rocznie, czyli tyle, ile wynosi jedna trzecia polskiego zapotrzebowania. Padają jednak deklaracje o konieczności jego rozbudowy do 7,5 mld m sześc. Gazoport jest zbudowany w taki sposób, że w razie potrzeby można będzie powiększyć jego moc regazyfikacyjną do 10 mld m sześc. rocznie.
Do Świnoujścia gaz w postaci płynnej (LNG) trafia w ładowniach specjalnych jednostek - metanowców. Ściany ich zbiorników zbudowane są m.in. ze szkła wulkanicznego, dzięki czemu gaz utrzymywany jest w temperaturze ok. -160 stopni C.
Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz system to strategiczna spółka odpowiedzialna za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce. Jest właścicielem spółki Polskie LNG, która została powołana do budowy terminalu skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu.
drag/ son/
Al Nuaman: 2x210tyś+206tyś, Arctic Princess: 140tyś i Al Khuwair: 212tyś.
Stwierdzenie: "Metanowiec Al Khuwair z Qatargas Operating Company Limited dostarczył do ..." - jest półprawdą! Ładunek LNG jest z Qatargas Operating Company Limited, natomiast Al Khuwair jest w czarterze drugiej firmy katarskiej, eksportującej LNG - RasGas Company Limited. Statek jest z floty Nakilat - Qatar Gas Transport Company.
Należało napisać: "Metanowiec Al Khuwair dostarczył ładunek z Qatargas Operating Company Limited do..."
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.