Offshore

W zakładzie produkcyjnym Vistal Gdynia SA przy ulicy Hutniczej w Gdyni miało dzisiaj miejsce oficjalne rozpoczęcie prac produkcyjnych przy budowie platformy Statoil na polu Johan Sverdrup  (na norweskim szelfie Morza Północnego), jednego z największych na świecie obecnie prowadzonych projektów w obszarze offshore oil & gas.

Przypomnijmy, że Grupa Vistal, jeden z wiodących producentów wielkogabarytowych, specjalistycznych konstrukcji stalowych w Polsce, realizujący kontrakty dla klientów w kraju i na rynkach zagranicznych, poinformowała w połowie czerwca ubiegłego roku o pozyskaniu znaczącego kontrakt w segmencie offshore (wydobycia ropy i gazu spod dna morskiego), na realizację elementów platformy wiertniczej na polu Johan Sverdrup na norweskim szelfie Morza Północnego. Umowa o wartości 75,5 mln zł została podpisana z norweską firmą Aibel - wiodącym dostawcą w obszarze oil & gas i energii odnawialnej (dawniej - stocznia Haugesund Mekaniske Verksted). Prace przygotowawcze rozpoczęto już w roku 2015, a zakończenie realizacji kontraktu planowane jest na koniec 2016 roku.

Dzisiaj odbyło się symboliczne pierwsze cięcie blach na konstrukcje budowane w ramach kontraktu zawartego pomiędzy Vistalem, a firmą Aibel. W wydarzeniu wzięli udział m.in. przedstawiciele kierownictwa projektu Johan Sverdrup z norweskich koncernów Aibel (zleceniodawcy projektu, wiodącego dostawcy konstrukcji w obszarze oil & gas i energii odnawialnej) i Statoil (operatora platformy wiertniczej) oraz przedstawiciele Grupy Vistal.

Przy tej okazji odbyło się spotkanie, podczas którego omówiono z partnerami norweskimi zakres prac wykonanych od dnia podpisania umowy. Projekt realizowany jest w dwóch lokalizacjach: na terenie hali produkcyjnej przy ul. Hutniczej oraz w nowej wytwórni na Nabrzeżu Indyjskim Portu Gdynia, oddanej do użytku w lutym 2015 roku. Dzięki bezpośredniemu dostępowi hali na Nabrzeżu Indyjskim do basenów portowych, konstrukcje te będą mogły zostać przetransportowane drogą morską. Konstrukcje z Vistalu będą ekspediowane w kilku częściach, a największa z nich może ważyć nawet 400 do 450 ton.

- Przystąpienie do tej fazy realizacji kontraktu jest dla nas bardzo ważnym wydarzeniem, które było możliwe dzięki konsekwentnej realizacji przyjętej strategii rozwoju. Dokonane w ciągu ostatnich kilku lat inwestycje o wartości ponad 100 mln złotych pozwalają nam na realizację tak znaczących i prestiżowych projektów jak kontrakt podpisany z firmą Aibel, jednym z największych globalnych graczy w branży offshore. Fakt, że właścicielem platformy wiertniczej, w której konstruowaniu Vistal będzie miał znaczący wkład, jest koncern Statoil, jest dodatkowym potwierdzeniem naszych przewag konkurencyjnych i najwyższej jakości usług. Dodam, iż budowa tej platformy to jeden z największych realizowanych obecnie na świecie projektów w obszarze oil&gas. Dla nas i naszych norweskich partnerów to z kolei przedsięwzięcie prestiżowe, o najwyższym priorytecie. Cieszymy się, że mimo niesprzyjającej w ostatnim czasie sytuacji na rynku offshore oil&gas, realizujemy tak zawansowany technologicznie duży kontrakt. Jest to możliwe m.in. dzięki posiadaniu przez Vistal Gdynia unikalnej w basenie Morza Bałtyckiego hali produkcyjnej na Nabrzeżu Indyjskim Portu Gdynia. Segment marine & offshore jest jednym z kluczowych obszarów naszej strategii. Pozyskujemy w tym segmencie kolejne, ciekawe umowy - powiedział Ryszard Matyka, Prezes Zarządu Vistal Gdynia SA.

Prace wykonywane przez Grupę Vistal w ramach umowy obejmą m.in. budowę części modułu wiertniczego, który jest drugim pod względem wielkości, z trzech modułów składających się na platformę wiertniczą.

W pierwszej fazie zagospodarowania pola Johan Sverdrup zbudowane zostaną i zainstalowane cztery stałe (posadowione) platformy o płaszczowo-kratownicowej konstrukcji podstaw (jacket). Będą to platformy: mieszkalna, wiertnicza, procesowa (przeróbcza) i przyłączeniowa (riser platform).

Platformy będą połączone pomostami. Dystans spaceru z jednego na drugi koniec kompleksu czterech platform wyniesie ok. 1,5 km.

Partnerami w zagospodarowaniu pola Johan Sverdrup są Statoil, Lundin Norway, Petoro, Det norske oljeselskap oraz Maersk Oil. Operatorem został Statoil.

Statoil podpisał kontrakt EPC (engineering, procurement and construction), o wartości ok. 8 miliardów koron (około 3,8 mld zł), na budowę topsides (pokładów) platformy wiertniczej kompleksu Johan Sverdrup z firmą Aibel w lutym 2015 roku (podstawę platformy zbuduje Kvaerner). Nietrudno obliczyć, że wartość produkcji Vistal'u w ramach kontraktu podpisanego z Aibel, to zaledwie niecała jedna pięćdziesiąta wartości kontraktowej topsides platformy wiertniczej dostarczanej Statoilowi przez Aibel.

Moduły pokładów platformy zostaną zmontowane w stoczniach Aibel'a w Tajlandii i w Norwegii (Haugesund) oraz w zakładzie produkcyjnym Nymo w Grimstad. Część jednego z modułów powstanie w Gdyni.

Największy moduł platformy - główną ramę (main support frame - MSF) zostanie zbudowany w Tajlandii, wiertniczy moduł pomocniczy - drugi co do wielkości (drilling support module - DSM) - zmontowany zostanie w Haugesund, a moduł - zestaw wyposażenia wiertniczego (drilling equipment set - DES) dostarczy Nymo. 

Poza Nymo, do budowy topsides platformy wiertniczej przyczynią się znacząco (głównie przez dostawy wyposażenia funkcjonalnego) Odfjell Drilling i National Oilwell. 
Prace nad połączeniem modułów mają się rozpocząć jesienią 2017 roku. Montaż modułów w jedną całość topsides i tzw. mechanical completion całego pokładu platformy odbędzie się w stoczni Aibel w Haugesund i ma się zakończyć w 2018 roku przekazaniem operatorowi pola.

Aibel szacuje, że poświęciu na realizację swojego kontraktu na rzecz pola Johan Sverdrup prawie 6000 roboczo-lat.

Koszty całej inwestycji (infrastruktury pola Johan Sverdrup w I fazie), to ok. 170-220 miliardów koron norweskich (wg danych z roku 2015), a wydobywalne zasoby pola (ropa i gaz) szacowane są na 1,7 do nawet 3,0 miliardów ekwiwalentów baryłki ropy. Pole ma być eksploatowane przez 40-50 lat i przez pewien okres aktywności może mieć nawet 40-procentowy udział w całym norweskim wydobyciu węglowodorów.

PBS, rel (VistalStatoilAibel)

 

Pole wydobywcze Johan Sverdrup w skrócie

Więcej o projekcie Johan Sverdrup

 

 
0 Masakra
8 mld Nok to tylko niecałe 4 mld złotych coś około 3,6 mld ... Proponował bym konsultować teksty umieszczane an tym portalu z osobami znającymi zagadnienia z branży Oil&Gas bo jest sporo błędów i nieścisłości ... Portal podoba mi się mimo tego macie ciekawe informacje i nawet w miarę na czasie :) Pozdrawiam
15 luty 2016 : 15:28 Jakub Sub sea | Zgłoś
+4 pomyłka
pomyłka związana z przeliczeniem kursu walut poprawiona, natomiast odpowiedzialność za poprawność wszelkich innych informacji spoczywa na źródłach, czyli: Vistal, Aibel, Statoil.
15 luty 2016 : 19:18 red | Zgłoś
0 partyzantka
Mam nadzieje ze przeczyta to ktos z aibla. Golnie Vistal nie daje rady z tym projektem. Ciagle jakies niescislosci, liderzy nie wiedza jak sie po dupie podrapac. Na nocnch zmianach poprawia sie to co dniowka spier... zeby tylko z aibla ne widzieli. Nadzor nocny jest od pilnowania zeby jeb.. bez bez wytchnienia a jak cos potrzeba to ich nie ma a jak sa to nie mozna na nich liczyc bo oni nie wiedza. Ogolnie to porazka.
01 wrzesień 2016 : 20:18 hehe | Zgłoś
0 Vistal
A czy projekt ze strony Vistalu miał opóźnienia? Bo chyba był rentowny?
16 maj 2017 : 17:53 Stan | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter