Artykuły

Konferencja prasowa zorganizowana w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku zakończyła polską część projektu „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020”.

Sukces międzynarodowej współpracy

W konferencji prasowej kończącej projekt „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji” udział wzięli przedstawiciele mediów oraz liczne grono zaproszonych gości. Wśród nich m.in.: Igor Kovalev - konsul Federacji Rosyjskiej w Gdańsku, dr Leszek Buller - dyrektor Centrum Projektów Europejskich, dr Katarzyna Bartnik - kierownik Wspólnego Sekretariatu Technicznego Programu Polska-Rosja 2014-2020 oraz Radosław Kapela - menedżer Projektu we Wspólnym Sekretariacie Technicznym. Obecni był również: dr hab. inż. Jerzy Litwin - dyrektor senior NMM, dr Fryderyk Tomala - prezes Towarzystwa Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku oraz Witold Kuszewski - wiceprezes Towarzystwa Przyjaciół Statku – Muzeum Sołdek.

Spotkanie rozpoczął dr Marcin Westphal, zastępca dyrektora NMM ds. merytorycznych. Zebrani wysłuchali wystąpień prelegentów z ramienia Narodowego Muzeum Morskiego: Jakuba Adamczaka - kierownika projektu z Działu Historii Budownictwa Okrętowego NMM oraz Wojciecha Nadolskiego - kierownika Biura Okrętowego NMM. Dzięki połączeniu online głos zabrali również partnerzy projektu, którzy przedstawili szczegóły remontu statku naukowo – badawczego „Vityaz”. Wśród prelegentów znaleźli się: Svetlana Sivkova - dyrektor generalny Muzeum Oceanu Światowego w Kaliningradzie, Larisa Zubina - zastępca dyrektora generalnego Muzeum Oceanu Światowego w Kaliningradzie, Alexey Shutkin - główny ekspert ds. floty w Muzeum Oceanu Światowego w Kaliningradzie oraz Julia Goncharova – specjalista ds. projektów Bałtyckiego Federalnego Uniwersytetu im. Immanuela Kanta w Kaliningradzie.

Drugie życie Sołdka

W 2020 roku statek-muzeum Sołdek przeszedł gruntowny remont w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. Wymieniono fragmenty poszycia i konstrukcji jednostki oraz skorodowane nity.

Zadanie nie było łatwe, bo w konstrukcji kadłuba użyto ponad trzysta tysięcy nitów. Szczególną uwagę przywiązaliśmy do części podwodnej, dlatego też nity, które budziły naszą obawę zostały zaspawane, a cały proces musiał zostać zatwierdzony przez przedstawiciela Polskiego Rejestru Statków - mówił Wojciech Nadolski, kierownik Biura Okrętowego NMM, odpowiedzialny za remont statku.

Powierzchnię kadłuba dokładnie oczyszczono i pomalowano kilkoma warstwami specjalistycznych farb. Dokonano konserwacji komina głównego wraz z rekonstrukcją znaku armatora. Wyremontowano również ładownie nr 2, 3 i 4.

Wyrównano posadzki, położono wykładzinę, a także zamontowano nową sygnalizację pożarową oraz instalacje: oświetleniową i elektryczną.

Głównym celem kilkuletniego projektu było zachowanie dziedzictwa historycznego oraz promocja kultury lokalnej regionów transgranicznych, poprzez zachowanie statków-muzeów „Sołdek” i „Vityaz” oraz stworzenie wystaw stałych promujących wiedzę z zakresu żeglugi i transportu morskiego – uzupełnił Jakub Adamczak.

Wśród głównych działań zrealizowanych w ramach projektu wymienić można również: wydanie katalogu „Stocznie i zabytkowe statki południowo-wschodniego Bałtyku", plenery artystyczne i wystawy prac malarskich w Gdańsku i Kaliningradzie oraz warsztaty dla beneficjentów projektu, a także seminaria i praktyki morskie dla studentów.

Historia rudowęglowca na wyciągnięcie ręki

Remont pierwszego zbudowanego po II wojnie światowej polskiego statku pełnomorskiego pozwolił na dostosowanie przestrzeni jego ładowni na potrzeby nowej wystawy „Sołdek i jego czasy”. Odkrywa one przed gośćmi świat wyjątkowego statku o napędzie parowym, z którym związane są życiorysy ludzi morza – kapitanów, oficerów, konstruktorów i robotników stoczniowych. Ekspozycja prezentuje historię budowy i służby rudowęglowca oraz realia polityczne, społeczne i gospodarcze w jakich powstawał i był eksploatowany.

Sołdek – podróż w czasie

Multimedialne narzędzia audiowizualne, czerpiąc z bogactwa archiwalnych dokumentów, fotografii i filmów, pozwalają poznać historię odradzania się polskiego przemysłu okrętowego po II wojnie światowej oraz charakterystykę pracy spawaczy, niterów i traserów. Eksponaty ze świata techniki – oryginalne narzędzia stoczniowe z połowy XX wieku oraz próbki rudy żelaza i węgla - dają możliwość spojrzenia na historię statku z perspektywy tych, którzy go budowali i pracowali na nim. We wnętrzach ładowni można z bliska zobaczyć elementy konstrukcji Sołdka, wyeksponowane za pomocą specjalnego oświetlenia. Towarzyszące zwiedzaniu dźwięki morza, maszyny parowej i pracy stoczni podkreślają autentyczność industrialnej przestrzeni statku.

Kampania promocyjna „Zakochaj się w Sołdku na wiosnę”

Statek – muzeum Sołdek pozostaje jedną z najbardziej popularnych turystycznych atrakcji w regionie. Świadczy o tym liczba osób wchodzących na pokład. W miesiącach letnich legendę polskiej żeglugi handlowej odwiedza średnio 50 tysięcy osób. Z kolei od początku funkcjonowania statku-muzeum, a więc od 1985 roku, zwiedziło go ponad milion turystów.

Idąc za ciosem popularności naszego statku-muzeum wystartowaliśmy z kampanią „Zakochaj się w Sołdku na wiosnę”. Jest ona skierowana nie tylko do mieszkańców Pomorza, ale również do turystów z całej Polski. Nasze spoty reklamowe emitowane są na dworcu PKP Warszawa Centralna, a w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście pojawiły się plakaty promocyjne. Sołdkowe banery widoczne są również w najpopularniejszych regionalnych portalach internetowych. To jednak nie koniec, bo na muzealnym profilu Instagram oraz Facebook organizujemy konkursy, w których do wygrania są gadżety związane z Sołdkiem - mówi dr Marcin Westphal.

Warto dodać, że Sołdek zajmuje szczególne miejsce w gdańskim krajobrazie. To unikatowy zabytek techniki okrętowej, jedyny rudowęglowiec z napędem parowym zachowany obecnie na świecie.

Całkowity koszt realizacji projektu: 2 067 696 EUR. Wkład: Muzeum Oceanu Światowego - 1 222 362 EUR, Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku - 780 594 EUR, Bałtycki Federalny Uniwersytet im. Immanuela Kanta w Kaliningradzie – 64 740 EUR. Dofinansowanie ze środków Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Rosja 2014-2020 wyniosło 1 860 927,08 EUR (90% kosztów kwalifikowalnych)

Projekt „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury, i Dziedzictwa Narodowego.

rel (Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku)

Fot.: NMM w Gdańsku

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter