Biuro Projektowe Choren Design and Consulting zaprezentowało nam nowy projekt wstępny ekologicznego żaglowca, na którego pokładzie umiejętności żeglarskie ma zdobywać młodzież w wieku od 12 do 20 lat. Inicjatorem budowy jednostki jest Jacht Klub "Rewa".
Przypomnijmy, że pierwszy projekt jednostki do morskiego wychowania młodzieży z roboczą nazwą „Rewa” pojawił się już w 2020 roku, ale jak mówi nam projektant, finansowanie na budowę jednostki utknęło w martwym punkcie.
Nowy projekt to kontynuacja idei, ale w nieco innej formie. Mam nadzieję, że tym razem wyjdzie poza deski kreślarskie – tłumaczy Zygmunt Choreń.
Czytaj także:
Żaglowiec (B21) przeznaczony na nieograniczony rejon żeglugi (z wyjątkiem stref polarnych w okresie zimowym), wg przedstawionego nam projektu wstępnego, ma mieć 26,5m długości, 5,5m szerokości, a pod żaglami będzie mógł osiągnąć maksymalną prędkość około 10 węzłów. Dodatkowy napęd pomocniczy to elektryczny fotowoltaiczny z magazynowaniem energii w akumulatorach.
Panele fotowoltaiczne o powierzchni około 45 m2 umieszczono w rejonie nie kolidującym z olinowaniem i żaglami, 3 metry powyżej pokładu i nie stwarzają zagrożenia dla załogi i gości na statku.
Obecnie deklarowana przez producentów moc fotowoltaiczna paneli to 220 W/m2, jednak zakłada się, że ten rodzaj napędu jest napędem pomocniczym jedynie w dwóch przypadkach: na wejściu do portu przy wietrze sztormowym pod wiatr lub na wyjściu z portu pod wiatr.
W warunkach pogody bezwietrznej zainstalowana bateria akumulatorów zapewnia pracę układu napędowego z mocą 25 kW w ciągu 9 godz. z prędkością sześciu węzłów.
Na pokładzie przeznaczono miejsce dla młodzieży we wspólnym, 16-osobowym kubryku. Dla załogi stałej, czyli kapitana, bosmana, mechanika i kucharza - miejsce w kabinach 1-osobowych na rufie.
Z pełnym opracowaniem można zapoznać się poniżej:
AL