Marynarze powinni być zaszczepieni przeciwko Covid-19 priorytetowo - uważa Międzynarodowa Izba Żeglugi (International Chamber of Shipping).
ICS domaga się, aby państwa, które po raz kolejny ograniczają podróże w reakcji na nowe mutacje Covid-19, uznały kluczową rolę, jaką marynarze odgrywają w globalnym łańcuchu dostaw. Izba podkreśla znaczenie zdrowych marynarzy w utrzymywaniu zaopatrzenia narodów w niezbędne towary, w tym w środki medyczne, takie jak strzykawki i środki ochrony osobistej, które nadal są bardzo istotne w wysiłkach na rzecz zwalczania pandemii koronawirusa.
Korzyści ze szczepień osób odpowiedzialnych za transport szczepionki i środków ochrony osobistej na całym świecie powinny być oczywiste - mówi Guy Platten, sekretarz generalny ICS. - Rządy muszą klasyfikować marynarzy jako kluczowych pracowników i dać im priorytetowy dostęp do szczepionki. Jeśli chcemy utrzymać globalny handel, marynarze nie mogą być umieszczani z tyłu kolejki. Rządy nie będą w stanie zaszczepić swoich obywateli bez przemysłu żeglugowego lub, co najważniejsze, naszych marynarzy.
Typowy statek ma na pokładzie mieszankę co najmniej trzech narodowości, a czasami aż trzydziestu - informuje ICS. To, jak mówią, sprawia, że możliwość szczepienia według narodowości, która jest obecnym modelem dystrybucji szczepionek, stanowi ogromne wyzwanie. Priorytetowy dostęp do szczepionek dla wszystkich marynarzy oraz jasne protokoły szczepień zgodne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) są postrzegane jako kluczowe dla utrzymania światowego handlu.
Podczas gdy ponad 40 krajów uznało do tej pory marynarzy za kluczowych pracowników, ICS podkreśla, że większość krajów nadmorskich tego nie zrobiła, tworząc rosnące zapotrzebowanie ze strony branży na nowe rozwiązania w kwestii dystrybucji szczepionek, zanim kryzys humanitarny, z którym borykają się marynarze, pogłębi się jeszcze bardziej.
Czytaj także:
W związku z tym, że rozprzestrzenianie się nowych mutacji Covid-19 w Brazylii, RPA i Wielkiej Brytanii przyczynia się do zaostrzenia ograniczeń w zakresie zmiany załogi na całym świecie, ICS obawia się, że wyzwania, które pojawiły się w 2020 r., staną się jeszcze poważniejsze dla marynarzy w nadchodzących miesiącach.
Marynarze już teraz dotkliwie odczuwają skutki restrykcji związanych z pandemią Covid-19. Setki tysięcy marynarzy pozostają na morzu przez wiele miesięcy poza zakontraktowanym czasem, pomimo jedenastomiesięcznego limitu nałożonego przez Konwencję o pracy na morzu (MLC). To powoduje ogromne obciążenie, zmęczenie i wyczerpanie.
Czytaj także:
AL, z mediów
Szczepionka, ktorej skutki uboczne dlugofalowe sa nieznane, producent nie bierze odpowiedzialnosci za reakcje poszczepienne.
Poki co to szczepienie jest eksperymentem medycznym - czyli z zasady dobrowolnym
Jaka się zaczną gdy efekty uboczne się zaczną.
Z ulicy będą brać na statki bo nie będzie komu pływać.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.