Inne

Dziś w obecności premiera RP został podpisany kontrakt na na budowę tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin. Kontrakt zrealizuje konsorcjum w składzie: Porr, Porr Bau, Gulermak i Energopol-Szczecin. Wartość zlecenia wynosi 793 mln zł brutto.

Dzięki nowemu tunelowi, podróż między wyspami Uznam i Wolin skróci się do kilku minut. Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację między wyspami zapewniają promy, które kursują przez cieśninę Świna. Nie posiadają one jednak wystarczającej przepustowości, dlatego czas oczekiwania na przeprawę często wynosi wiele godzin, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Zmienne warunki atmosferyczne też nie ułatwiają komunikacji promami.

Rozwiązaniem tych problemów będzie 1,4 kilometrowy tunel, który połączy obie wyspy. Całkowita jego długość wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego pod rzeką Świną. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

- Inwestycja w Świnoujściu jest jednym z naszych kluczowych projektów. Będziemy go realizować wspólnie z naszym zespołem z Austrii, doświadczoną firmą tunelową Gulermak, a także z lokalnym partnerem, Energopolem Szczecin. Uważam, że skład  konsorcjum jest idealny do sprawnej realizacji tego projektu. Cieszy mnie to, że dzięki naszemu konsorcjum mieszkańcy Świnoujścia odczują komfort, jeśli chodzi o komunikację w ich mieście – podkreśla Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR SA. 

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane - Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Mieszka na niej około 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.  

Kontrakt będzie realizowany w formule „Projektuj i buduj”. Gotowy tunel powinien połączyć wyspę Uznam z resztą Polski jesienią 2022.

rel (PORR SA)

0 Wyimaginowane euro na tunel
Młody Morawiecki nawet nie zająknie się nad tym by powiedzieć, że budowa tunelu pod Świną będzie prawie w całości finansowana przez UE. Tę sama Unię, na którą Morawiecki ostatnio prawie każdego dnia pluje, a Duda nazywa wyimaginowaną wspólnotą. Niestety, to propaganda teraz w Polsce górą.
19 wrzesień 2018 : 09:58 Jato | Zgłoś
0 Co z pieszymi?
Rozumiem, że podobnie jak inne tunele, tak i w Świnoujściu będzie tylko dla pojazdów samochodowych. Tunel w Gdańsku po likwidacji przeprawy promowej piesi i rowerzyści mogą pokonywać jedynie autobusem, oczywiście odpłatnie , bo trzeba zapłacić za bilet. Jak będzie z pieszymi i rowerzystami w Świnoujściu?
19 wrzesień 2018 : 11:13 Pit | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter