w poniedziałek 14 maja zacumował na swoim stałym miejscu przy Nabrzeżu Pomorskim po ostatnim już pobycie w Stoczni Remontowej "Nauta". Po zamontowaniu oczyszczalni wód balastowym najnowszej generacji systemu Alfa Laval, można powiedzieć, że fregata jest gotowa do rejsu.
Zakończony cykl remontowo-modernizacyjny był wyjątkowym wyzwaniem dla załogi oraz służb armatorskich Akademii Morskiej. Wykonany kompleksowy przegląd potwierdzenia klasy połączony z dokowaniem, szlif wału, remont jednego z silników głównych, montaż najnowocześniejszych systemów ochrony środowiska, komunikacji, echosondy, sprawdzenie omasztowania i takielunku, zakup kompletu nowych żagli, doposażenie w nowocześniejszy sprzęt nawigacyjny, remonty, konserwacje mechanizmów i wiele innych prac rutynowych i specjalnych. Wszystko podczas kampanii szkoleniowej - wprawdzie z zaplanowaniem wizyt w stoczni - jednak warto przypomnieć, że Dar zdążył już w tym roku odwiedzić Antwerpię, podróżować po Atlantyku, wizytować Funchal na Maderze.
Warto także podkreślić, że wykonane prace to inwestycje o znaczeniu wykraczającym poza wielki rejs dookoła świata. Zmodernizowane systemy wyprzedzają niejako czas. Dar Młodzieży przystosowany jest już do wymogów konwencyjnych, które jeszcze nie obowiązują. Służyć będą kolejnym rocznikom studentów i uczniów szkół morskich.
We wtorek, 15 maja, zamustrowali pierwsi uczestnicy Rejs Niepodległości - uczniowie średnich szkół morskich ze Szczecina i Świnoujścia.
W niedzielę, 20 maja, w samo południe, ruszą w pierwszym, bałtyckim etapie wielkiej podróży. Odwiedzą Tallin, Stavanger, Kopenhagę, Szczecin, dokąd Dar Młodzieży zawinie w ramach obchodów Światowego Dnia Morza IMO.
Na zdjęciach poniżej, z pozoru nieefektowne, ale jakże cenne, najnowsze urządzenia zamontowane w siłowni Daru.
rel (Akademia Morska w Gdyni)
Fot.: Marcin Kotowicz (AMG)