Porty, logistyka

Producent specjalistycznych konstrukcji stalowych Stalkon Sp. z o.o. jest gotowy do przekazania kolejnego, w pełni wyposażonego urządzenia przeładunkowego. Wielkie suwnica nabrzeżowa trafi do Irlandii, do zakładu produkcyjnego należącego do znanego rosyjskiego oligarchy, a ze Szczecina zabierze ją tam najmocniejszy w świecie ciężarowiec konwencjonalny, który pojawić się ma w polskim porcie jeszcze w tym tygodniu.

Fairmaster nie jest największym z ciężarowców konwencjonalnych* (nie wiedzie prymu pod względem gabarytów, tonażu, ładowności), ale jest jednym z dwóch bliźniaczych najsilniejszych statków tego typu - posiada żurawie pokładowe o największym unosie (czy też udźwigu - dopuszczalnym obciążeniu roboczym). Dwa specjalne dźwigi masztowe, pracujące w tandemie, mogą podnosić obiekty o masie do 3000 ton. Potężne dźwigi ciężarowca Fairmaster powstały w chińskim zakładzie produkcyjnym holenderskiego dostawcy specjalistycznego wyposażenia okrętowego Huisman w Zhangzhou.
Fairmaster jest jednym z dwóch statków serii K-class  (określanej także jako K-3000) holenderskiego armatora Kahn Scheepvaart BV działającego pod marką Jumbo. Fairmaster i siostrzany Jumbo Kinetic zostały zbudowane w chorwackiej stoczni Brodosplit.

Ciężarowiec Fairmaster spodziewany jest wstępnie w Szczecinie w nocy z 25 na 26 lipca lub w dzień, 26 lipca (w środę).

Policka spółka Stalkon zbudowała największą ze swoich dotychczasowych konstrukcji. Jej montaż odbywał się, od października 2016 roku, przy nabrzeżu, w pobliżu pochylni Odra Nowa, na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego (byłej Stoczni Szczecińskiej). Komponenty, przede wszystkim konstrukcyjne, zostały wcześniej wyprodukowane w Policach, a część wyposażenia - dostarczona przez zleceniodawcę - koncern Thyssen-Krupp.

Jest to grab ship unloader, czyli nabrzeżowa suwnica chwytakowa do rozładunku statków, z podnoszonym wysięgnikiem.

Urządzenie waży nieco poniżej 1800 ton. Będzie to skomplikowana operacja, ale pracujące w tandemie żurawie pokładowe statku Fairmaster z pewnością sobie z tym ładunkiem poradzą. Suwnica nabrzeżowa ma około 54 m (ok. 57 według innych źródeł) wysokości i ok 70 m rozpiętości wysięgnika. Gdy wysięgnik jest podniesiony - sięga na wysokość ok. 74 m.

Stalkon wyprodukował już w przeszłości wiele kompletnych, w pełni wyposażonych urządzeń załadowczych i wyładowczych dla portów i elektrowni na całym świecie. Było wśród nich ważące aż 850 ton - specjalnym statkiem przewiezione zostało do portu w USA.

Na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej scalane były duże bryły i malowane połączenia montażowe suwnicy, która wkrótce zostanie wyekspediowana do Irlandii. Dla przykładu pod koniec lutego przeprowadzono skomplikowaną operację połączenia dwóch wielkich części urządzenia. Polegało to na zainstalowaniu na portalu o wysokości 37 m maszynowni ważącej ok. 400 ton. Operację zrealizowano z użyciem dwóch wielkich dźwigów: Liebherr (750 t DOR) i gąsienicowego Terex (650 t DOR). Podobne urządzenie Terex pracuje obecnie w gdyńskim Vistalu przy nabrzeżu Węgierskim, gdzie bierze udział w montażu dwóch nabrzeżowych suwnic chwytakowych.
Następnie wyposażono budowane w Szczecinie urządzenie przeładunkowe w różne instalacje: elektryczną, hydrauliczną, smarowania, wodną, powietrzną i przeciwpożarową. W Szczecinie uruchomiono też urządzenie i przeprowadzono na nim próby wszystkich funkcji - działanie systemów, podnoszenie wysięgnika, praca chwytaka, funkcjonowanie wewnętrznego taśmociągu i windy.

Konstrukcja zbudowana przez Stalkon na zlecenie Thyssen-Krupp, zaprojektowana przez niemiecki koncern i przez niego firmowana, zostanie załadowana (przesunięta z nabrzeża) na barko-ponton Carrier 10 i na nim odholowana w rejon Basenu Górniczego szczecińskiego portu. Tam, najprawdopodobniej pod koniec miesiąca, przy nabrzeżu Chorzowskim, odbędzie się załadunek wielkiej konstrukcji z barko-pontonu na ciężarowiec Fairmaster jego własnymi urządzeniami przeładunkowymi.

Czytaj także: Ciężarowiec wpływny (półzanurzalny) Sun Rise - przedstawiciel rzadkiego gatunku na kotwicowisku portu Gdynia

Ze Szczecina, konstrukcja Stalkonu ma być przetransportowana do jednego z portów Irlandii. Spółka Stalkon nie ujawnia szczegółów, ale w oparciu o fragmentaryczne informacje z różnych źródeł udało się nam ustalić, że urządzenie będzie służyć rozładunkowi boksytów. Z kolei wiadomo, że jedyny w Irlandii zakład przetwarzający boksyty, którego produktem jest alumina, czyli tlenek glinu niezbędny w procesie produkcji metalicznego aluminium**, to Aughinish Alumina na Aughinish Island (mimo nazwy jest to teraz półwysep), koło portu Foynes w okręgu Limerick.
Jest to największy w Europie zakład rafinacji aluminy i jeden z najważniejszych zakładów koncernu RUSAL. Produkuje rocznie po prawie dwa miliony ton aluminy i hydratu aluminy (używanego m.in. przy produkcji wyrobów ceramicznych). Przy zakładzie znajduje się pirs z głębokowodnym terminalem w estuarium rzeki Shannon. To właśnie na tym pirsie zostanie wyładowane urządzenie zbudowane w Szczecinie.

Największy pakiet udziałów (prawie 50 %) w koncernie RUSAL należy do holdingu En+, kontrolowanego przez rosyjskiego oligarchę Olega Deripaskę. Największy z pozostałych pakietów akcji to niespełna 16 %. Część akcji (około 9 %) należy (pośrednio) do surowcowego domu handlowego Glencore, a nieco ponad 13 % - do średnich i mniejszych inwestorów giełdowych (firma notowana jest na giełdach w Moskwie i Hong Kongu).

PBS

___________________________
* Ciężarowiec konwencjonalny, to statek wielozadaniowy (o postaci konstrukcyjnej podobnej do drobnicowca) specjalnie przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych. Przystosowania polegają głównie na powiększeniu (w stosunku do zwykłych drobnicowców czy statków typu multipurpose) ładowni i luków, wzmocnieniu konstrukcji kadłuba, w tym pokładów i pokryw lukowych a także na wyposażeniu statku w żurawie przeładunkowe o dużym lub bardzo dużym unosie. Jest to historycznie - najstarszy rodzaj ciężarowców. Zalążkiem tego rodzaju statków były zwykłe drobnicowce wyposażone w tzw. ciężkie bomy (np. systemu Stülcken'a). Określenie "konwencjonalne" (czyli - w skrócie myślowym - wywodzące się od zwykłych statków - drobnicowców) pozwala odróżniać je od ciężarowców niekonwencjonalnych, czyli głównie tzw. wpływnych, półzanurzalnych. Oddzielną grupą statków są dźwigowce, które zasadniczo nie służą do przewozu ładunków, a przede wszystkim do operacji przeładunkowych i prac instalacyjnych / budownictwa morskiego w branży offshore.
** Boksyty stanowią surowcowe źródło pierwotne dla produkcji aluminium metalicznego. Około 95% eksploatowanych boksytów przetwarzanych jest na aluminę (tlenek aluminium - Al2O3) procesem Bayera. Około 90 % produkcji aluminy przeznaczone jest do otrzymywania aluminium metalicznego w procesie elektrolizy.

Fairmaster - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9650585
port macierzysty - Rotterdam
państwo bandery - Holandia
armator, operator - Kahn Scheepvaart BV, Rotterdam, Holandia (działający pod znakiem handlowym Jumbo)
armator, właściciel, armator zarządzający - Jumbo Shipping Co SA, Holandia
operator, zarząd techniczny - Kahn Scheepvaart BV, Holandia
armator zarejestrowany - Jumbo K-2 CV, Holandia
rok budowy - 2015
stocznia - Brodosplit - Brodogradiliste doo - Split, Chorwacja
stoczniowy nr budowy - 474
wprowadzenie do eksploatacji - 15.06.2015
wodowanie - 18.04.2014
położenie stępki - 28.11.2012
zamówienie - 20.04.2012
długość całkowita - 152.60 m
długość między pionami - 141.70 m     
szerokość konstrukcyjna - 27.43 m
szerokość maksymalna - 27,76 m
zanurzenie - 8,12 m
wysokość boczna - 14,10 m
nośność - 12 989 t (według armatora - ok. 14 000 t)
wyporność - 24 620 t
masa statku pustego - 11 631 t
tonaż pojemnościowy brutto - 18 099
tonaż pojemnościowy netto - 5844
powierzchnia pokładu - 3250 m²
żurawie pokładowe, masztowe - 2 × 1500 t DOR, Huisman
łączny udźwig (żurawie pracujące w tandemie) - do 3000 t
liczba ładowni / luków - 1 / 1
wymiary ładowni (dolnej ładowni) - 83.2 × 17.0 × 5.6 m
wymiary międzypokładzia (górnej ładowni) - 108.8 × 17.0 × 7.0 m
wysokość ładowni - 12,6 m
wytrzymałość (dopuszczalne obciążenie) dna ładowni - 12 t/m²
wytrzymałość międzypokładów - 7 t/m²
wytrzymałość pokryw lukowych - 6 (paneli) × 8.7 t/m² i 3 × 12 t/m²
liczba międzypokładów - 1 (możliwe do montowania na różnych wysokościach)
napęd (pędniki) - 2 × śruby nastawne (135 obr./min.) napędzane poprzez przekładnie redukcyjne przez silniki spalinowe
łączna moc napędu głównego - 9000 kW (MCR 9000 kW / 12 236 KM, CSR 7650 kW / 10 400 KM)
silniki napędu głównego - 2 × MaK 9M32C (czterosuwowe, rzędowe, 9-cylindrowe, średnica cylindra 320 mm, skok tłoka 480 mm, 600 obr./min.)
prędkość eksploatacyjna - 15,00 węzłów
prędkość maksymalna - 17,00 węzłów
silniki zespołów prądotwórczych - 2 × S8U-MPTK Mitsubishi, 4-suwowe, 8-cylindrowe, średnica cylindra 240 mm, skok tłoka 260 mm, MCR 1790 kW
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 1500 kW / 2039 KM, Berg
klasyfikacja - Lloyd's Register
notacja klasy: + 100 A1 strengthened for heavy cargoes, loading and unloading aground during crane operations : LA : ShipRight ACS (B) : *IWS : LI : Ice Class 1A FS at draught of 8.30m : Max/min draught fwd 8.30/5.90m : Max/min draught aft 8.30/5.90m : Required power 7485 kw, installed power 9000 kw + LMC UMS (Unmanned Machinery Spaces) : CG
klasa lodowa - FS Ice Class 1A

Fairmaster
Fairmaster przy nabrzeżu chińskiego zakładu produkcyjnego Huismana
Jumbo Kinetic - jednostka siostrzana Fairmastera

Wodowanie ciężarowca Fairmaster:

Statki typu K-3000 operatora Jumbo:

Test obciążeniowy ciężarowca Jumbo Kinetic - jednostki siostrzanej Fairmastera:

Fairmaster Fairmaster przy nabrzeżu chińskiego zakładu produkcyjnego Huismana Jumbo Kinetic - jednostka siostrzana FairmasteraFairmaster przy nabrzeżu chińskiego zakładu produkcyjnego Huismana Jumbo Kinetic - jednostka siostrzana FairmasteraJumbo Kinetic - jednostka siostrzana Fairmastera
+2 Zapowiada się imponująca operacja.
Zapowiada się imponująca operacja.
24 lipiec 2017 : 08:40 Darek.S | Zgłoś
+1 ETA
ETA wg. Marine Traffic jest na 7 rano pojutrze. Mega smaczek dla entuzjastów i znawców tematu od strony zawodowej.
24 lipiec 2017 : 08:55 Patryk P. | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter