Kanadyjska straż przybrzeżna poinformowała o podjęciu w środę bm. czterech rybaków z tonącej łodzi, która zaczęła nabierać wody, tracić paliwo i przewróciła się na środkowym wybrzeżu Kolumbii Brytyjskiej.
W środę 19 bm. około godziny 3:15 nad ranem służby otrzymały zgłoszenie, że 18-metrowa aluminiowa jednostka rybacka Western Gambler osiadła na mieliźnie w pobliżu Napier Point, około trzech kilometrów na południe od Bella Bella, malowniczej osady zamieszkanej przez północnoamerykańskie plemię Indian Heiltsuk (ang. Heiltsuk Nation) w kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska.
W trakcie żeglugi statek zaczął się przechylać, a załoga stacji ratunkowej Kanadyjskiej Straży Przybrzeżnej w Bella Bella została poproszona o pomoc. Na miejsce udały się jednostki Cape Farewell i szybka łódź ratownicza, które zdążyły zabrać z pokładu czterech rybaków, zanim Western Gambler wywrócił się w pobliżu linii brzegowej. Nikt nie odniósł obrażeń.
Jak podają kanadyjskie służby, przed zatonięciem Western Gambler nabierał wody i próbował przepłynąć do małego portu Shearwater, na południowy wschód od Bella Bella, w celu "awaryjnego wyholowania", gdy osiadł na mieliźnie.
#CCGLive: Together with our partners, we are responding to a capsized fishing vessel at Napier Point, 3 KM south of Bella Bella #BritishColumbia. We rescued the 4 uninjured fishermen. pic.twitter.com/ckhBc11F3i
— Canadian Coast Guard (@CoastGuardCAN) February 20, 2025
Na wodzie pojawiły się plamy świadczące o wycieku paliwa. Jak informują kanadyjskie media, w zbiornikach jednostki jest ponad 7500 litrów oleju napędowego oraz 1100 litrów olejów smarnych do układów hydraulicznych.
Wokół jednostki rozłożono zapory przeciwrozlewowe, aby chronić przez skażeniem linię brzegową i ekosystem wodny, w tym stawy hodowli łososia kompleksu rybnego w McLoughlin. Rozpoczęto usuwanie oleistych substancji za pomocą sorbentów na części akwenu wewnątrz zapory. Jednocześnie trwa ocena skutków i wpływu wypadku na środowisko. Do zdarzenia doszło bowiem w sąsiedztwie rezerwatu przyrody i parku narodowego.
Według danych rejestru morskiego Transport Canada, Western Gambler jest współwłasnością firm Randolph Enterprises Ltd. i Jim Pattison Enterprises Ltd., przy czym ta ostatnia pełni funkcję autoryzowanego przedstawiciela jednostki.
Opracowywany jest plan bezpiecznego usunięcia statku z miejsca wypadku na początku przyszłego tygodnia. Wydano ostrzeżenie nawigacyjne do żeglarzy i innych jednostek, aby dla ograniczenia nadmiernego falowania w rejonie wypadku unikali wpływania w ten obszar.
W tej sprawie współdziałają Kanadyjska Straż Przybrzeżna, Ministerstwo Środowiska i Parków, Heiltsuk Nation oraz właściciel statku. Organizacje nawiązały także współpracę z Canada Fishing Company, spółką zależną Jim Pattison Group, w celu nadzorowania działań ratowniczych i przyszłej rekultywacji tego terenu.
GL