Kontenerowiec, ostrzelany w poniedziałek w rejonie Zatoki Adeńskiej, nadał sygnał SOS, podała specjalizująca się w bezpieczeństwie morskim brytyjska firma Ambrey. PAP twierdzi, że nie wiadomo, czy jednostka została trafiona, czy też uszkodziły ją pobliskie eksplozje.
Jak twierdzi PAP - nie przekazano innych szczegółów dotyczących ładunku, uszkodzeń ani trasy zaatakowanego statku.
Tymczasem wiadomo już, że pierwsza eksplozja pocisku miała miejsce w pewnej odległości od statku, natomiast drugi pocisk uszkodził nadbudówkę kontenerowca - twierdzi Ambrey. Eksplozja doprowadziła do wybuchu pożaru, a załoga podjęła próby samodzielnego ugaszenia ognia.
Do incydentu doszło, gdy statek MSC Sky II (nr IMO 9162277; GT 21 583; nośność 30 135 t; ładowność 2169 TEU) był w drodze z Singaporu, ok. 88 mil morskich (163 km) na południowy-wschód od Adenu. Według Ambrey, po ataku, statek nadal transmitował sygnał systemu AIS.
Kontenerowiec "mający powiązania z Izraelem" płynął pod banderą Liberii, poinformowała agencja Reuters cytowana przez PAP.
Jak ustalił PortalMorski.pl armatorem (właścicielem) statku jest MSC Mediterranean Shipping Co. ze Szwajcarii, a armatorem zarządzającym - MSC Shipmanagement Ltd, firma również zarejestrowana w Szwajcarii. Z kolei operatorem jest ZIM Integrated Shipping Services z Izraela, co może oznaczać, że izraelski przewoźnik czarteruje kontenerowiec od MSC.
Od czterech miesięcy wspierani przez Iran jemeńscy separatyści Huti, którzy przejęli władzę nad południową częścią kraju, ostrzeliwują statki i okręty znajdujące się w Zatoce Adeńskiej lub w południowym rejonie Morza Czerwonego. Ich celem są jednostki, będące zdaniem Huti powiązane z Izraelem, Wielką Brytanią lub Stanami Zjednoczonymi. Szyiccy separatyści twierdzą, że w ten sposób wspomagają terrorystyczną organizację Hamas walczącą z Izraelem w Strefie Gazy.
W sobotę potwierdzono, że jeden z zaatakowanych statków, Rubymar, zatonął w rezultacie uszkodzeń na Morzu Czerwonym wraz z paliwem i ładunkiem 21 tys. ton nawozów sztucznych.
PAP; PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: UKMTO