Niemieckie agencje bezpieczeństwa uważnie śledzą, wyglądające na ukierunkowane, zakłócenia nawigacji satelitarnej w regionie Morza Bałtyckiego. Niemieccy badacze ds. bezpieczeństwa, eksperci lotniczy i personel wojskowy uważnie monitorują zakłócenia GPS, lokalizując konkretne źródła zakłóceń, choć nie zostały one podane do wiadomości publicznej.
"Od grudnia 2023 r. z północno-wschodniego obszaru niemieckiej przestrzeni powietrznej zgłaszano sporadyczne zakłócenia sygnałów nawigacyjnych emitowanych przez system nawigacji satelitarnej Global Positioning System (GPS)" - poinformowało dpa niemieckie Ministerstwo Transportu.
Ministerstwo informuje o sytuacji agencje, w tym niemiecką Federalną Agencję Sieci, która jest odpowiedzialna za ochronę widma elektromagnetycznego, a także niemieckie siły zbrojne i użytkowników przestrzeni powietrznej.
"Federalna Agencja Sieci będzie również odpowiedzialna za zainicjowanie środków zaradczych", powiedziało ministerstwo.
Specjaliści twierdzą, że Rosja może być jednym z możliwych źródeł zakłóceń. Moskwa chroni swoje miasta za pomocą swego rodzaju tarczy zagłuszającej przed atakami.
W regionie Morza Bałtyckiego występują obecnie silne zakłócenia w odbiorze Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS).
"Zjawisko to nie jest jednak całkowicie nowe. Zakłócenia były obserwowane w regionach kryzysowych od pewnego czasu" - informuje Niemieckie Centrum Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (DLR).
Zakłócenia nie stanowią ponoć poważnego zagrożenia dla pilotów i nawigatorów statków korzystających z takich systemów, ale doprowadzały już do zmian i odwołania lotów, twierdzi DLR.
Instytut Komunikacji i Nawigacji DLR pracuje nad środkami zaradczymi, w tym alternatywnym systemem nawigacji R-MODE, który jest testowany na Morzu Bałtyckim, umożliwiając statkom określenie ich pozycji w przypadku wystąpienia zakłóceń GNSS za pomocą innych sygnałów radiowych.
W opracowaniu systemu R-MODE uczestniczyli także polscy specjaliści z Instytutu Łączności w Gdańsku, Urzędu Morskiego w Gdyni oraz firmy NavSim Poland Ltd. Włączyli się on do europejskiego projektu R-Mode Baltic dofinansowanego z Programu Interreg V Baltic Sea Region, realizowanego przez 47 miesięcy od października 2017 roku przez konsorcjum dwunastu partnerów z regionu Morza Bałtyckiego, z Deutsches Zentrum für Luft und Raumfahrt (DLR) e.V. (German Aerospace Center) jako liderem.
Głównym celem projektu R-Mode Baltic jest poprawa poziomu ochrony i bezpieczeństwa na morzu dzięki rozszerzeniu możliwości technicznych w ramach sektora morskiego, a szczególnie zbudowanie, a następnie demonstracja możliwości nowego systemu na potrzeby sektora PNT (positioning, navigation, timing) w warunkach morskich.
System ten w założeniu ma stanowić zapas (backup) względem klasycznych systemów GNSS (np. GPS, GLONASS, GALILEO).
Ponadto w projekcie na Morzu Bałtyckim zostanie stworzony i wypromowany pierwszy globalny obszar testowy na potrzeby przedmiotowego systemu.
Jako uzasadnienie tak zdefiniowanych celów projektu, należy wspomnieć, że systemy GNSS są wysoce wrażliwe na jamming i inne zakłócenia, oraz że na tę chwilę nie istnieje system, który mógłby zapewnić wiarygodne wyznaczanie pozycji w przypadku czasowej niedostępności GNSS. Istniały kiedyś radiowe systemy nawigacji (hiperboliczne) LORAN i DECCA, dość szeroko stosowane w żegludze, ale wyszły z użycia i nie są aktywne, a ich infrastruktura lądowa (stacje brzegowe, nadajniki) praktycznie nie istnieje.
Warto wspomnieć, iż partnerzy w projekcie nie wywodzą się wyłącznie z krajowych administracji: reprezentowany w nim będzie również sektor przemysłowy, małe i średnie przedsiębiorstwa (SME), instytucje naukowo-badawcze oraz właściciele statków.
Nawigacja morska w żaden sposób nie jest ograniczona przez granice państw. Granice państw nie ograniczą również ewentualnego oddziaływania na środowisko w przypadku wypadku lub incydentu na morzu. Wprowadzenie zapasowego - względem GNSS - systemu nawigacji opartego na koncepcji R-Mode będzie stanowiło korzyść dla wszystkich podmiotów, które są w jakiś sposób powiązane w Regionem Morza Bałtyckiego.
W projekcie Instytut Łączności (Zakład Systemów i Sieci Bezprzewodowych (Z-8) w Gdańsku) realizował między innymi zadania związane z opracowaniem algorytmów cyfrowego przetwarzania sygnałów (DSP) na potrzeby nowego systemu nawigacji. Zakład Z-8 był również zaangażowany w szereg badań symulacyjnych oraz pomiarów realizowanych na obszarze Morza Bałtyckiego.
dpa; rel (IŁ)
collage: PBS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.