Hanwha Ocean proponuje strategiczne partnerstwo w polskim programie pozyskania okrętów podwodnych 'Orka'. KSS-III da Polsce korzyści militarne, przemysłowe i gospodarcze - twierdzi Hanwha Ocean, firma z sektora morskiego, będąca częścią Hanwha Business Group z Republiki Korei, która zademonstrowała w środę w Warszawie swoje aspiracje dotyczące strategicznej współpracy z Polską w sektorze morskim.
Podczas konferencji prasowej w Hotelu Belloto w Warszawie Hanwha Ocean ujawniła kompleksowy pakiet propozycji. Celem spółki jest zaprezentowanie Marynarce Wojennej RP najnowocześniejszego i sprawdzonego na morzu okrętu podwodnego KSS-III, który przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim. Dodatkowo Hanwha Ocean podzieliła się swoją wizją dla Polski, polegającą na ustanowieniu silnego partnerstwa przemysłowego, przynoszącego krajowi korzyści gospodarcze i przemysłowe.
Sung Kyun Jeong, wiceprezes i szef Działu Okrętowego ds. Międzynarodowego Biznesu w Hanwha Ocean, powiedział: "Jesteśmy gotowi zaoferować okręt podwodny KSS-III, jeden z najlepszych okrętów podwodnych na świecie, w ramach polskiego projektu Orka. Przy tej okazji chcemy także podzielić się naszą długoterminową wizją partnerstwa z Polską."
Obecnie będące w czynnej służbie Marynarki Wojennej Republiki Korei 3600-tonowe okręty KSS-III mają zaawansowane technologie i możliwości, przyczyniające się do wzmocnienia obronności Polski.
Hanwha Ocean zakłada nie tylko dostarczenie najnowocześniejszych okrętów podwodnych, ale także oferuje kompleksowe programy szkoleniowe dla Marynarki Wojennej RP. Szkolenie, we współpracy z Marynarką Wojenną Republiki Korei, obejmie podstawowe kursy eksploatacji okrętów podwodnych, szkolenie w obsłudze wyposażenia, szkolenie taktyczne z użyciem symulatorów oraz szkolenie na pokładzie okrętu na morzu. Inne obszary wsparcia Marynarki Wojennej Republiki Korei obejmują także wsparcie podczas prób morskich, szkolenia w obsłudze oraz dzielenie się know-how z Marynarką Wojenną RP.
Chcąc zwiększyć samowystarczalność Polski w eksploatacji floty okrętów podwodnych, Hanwha Ocean planuje utworzenie w Polsce Centrum obsługi technicznej, napraw i remontów (MRO). Centrum to nie tylko zapewni wsparcie techniczne za pośrednictwem zespołu znajdującego na miejscu, ale także zapewni terminową dostawę części zamiennych, będzie zarządzać zapobieganiem dezaktualizacji i będzie oferować szeroką wiedzę w zakresie MRO, umożliwiając Polsce samodzielne i efektywne utrzymywanie floty okrętów podwodnych.
Propozycja Hanwha Ocean obejmuje oprócz branży wojskowej także wspieranie strategicznej ścieżki rozwoju przemysłowego Polski. Celem współpracy będzie wykroczenie poza projekty okrętów wojennych i nawiązanie partnerstwa w dziedzinie statków handlowych oraz projektów offshore, pokazujących doskonałość Hanwha Ocean w tych obszarach. Firma wyraża także zainteresowanie badaniem możliwości współpracy w obszarze energii odnawialnej oraz realizacji prac badawczo-rozwojowych we współpracy z polskimi instytutami i uniwersytetami.
Hanwha Ocean podkreśla i przewiduje, że współpraca, mająca charakter kompleksowy, stanie się wkładem w rozwój i dobrobyt obydwu narodów. Celem propozycji jest stymulowanie lokalnych znaczących małych i średnich przedsiębiorstw, tworzenie miejsc pracy i współpraca na rzecz wzajemnego rozwoju technologii. Oferując całościowe podejście do współpracy przemysłowej, Hanwha Ocean pragnie pozycjonować się jako długoterminowy partner, wspierający trwałe więzi między Republiką Korei a Polską.
Hanwha Ocean, założona w 1973, ewoluowała w ciągu ostatniego półwiecza, stając się światowym liderem w branży przemysłu stoczniowego i inżynierii offshore.
Stocznia firmy, zlokalizowana na wyspie Geoje w prowincji Gyeongsang Południowy w Republice Korei, odegrała kluczową rolę w jej drodze do stania się budowniczym okrętów światowej klasy. Koncentrując się nieprzerwanie na zaawansowanej technologii i innowacjach, Hanwha Ocean konsekwentnie torowała drogę nowym przedsięwzięciom biznesowym, demonstrując swoją zdolność do konstruowania różnorodnej gamy jednostek, w tym statków handlowych, platform przybrzeżnych oraz okrętów, takich jak okręty podwodne i niszczyciele.
Wyczerpujące portfolio Hanwha Ocean wyróżnia się dzięki ponad 40-letniemu doświadczeniu, bogatej historii i specjalistycznej wiedzy w budowie okrętów podwodnych. Dzięki zaangażowaniu w koreański program budowy myśliwskich okrętów podwodnych (KSS) Hanwha Ocean rozpoczęła budowę okrętów podwodnych KSS-I dla południowokoreańskiej marynarki wojennej w 1983.
Następnie odegrała kluczową rolę w projektach KSS-II i KSS-III oraz przeprowadziła liczne prace remontowe i modernizacyjne okrętów podwodnych. Warto zauważyć, że jako wyznaczony dostawca okrętów podwodnych KSS-III nowej generacji o wyporności 3600 ton, Hanwha Ocean wykazała się zdolnością do samodzielnego projektowania i budowy okrętów podwodnych spełniających najwyższe standardy.
Klasa okrętów KSS-III
KSS-III, najnowsze okręt podwodne Marynarki Wojennej Republiki Korei, mają około 90 metrów długości i wyporność 3600 ton.
Sercem doskonałości technologicznej KSS-III jest innowacyjny układ napędowy, który obejmuje zaawansowane akumulatory litowo-jonowe i układ napędowy niezależny od powietrza (AIP). Ta kombinacja pozwala na nowo zdefiniować zdolności operacji podwodnych, ustanawiając nowy standard dla konwencjonalnych okrętów podwodnych. W rzeczywistości KSS-III wyróżnia się najdłuższym na świecie okresem operowania w zanurzeniu przez ponad trzy tygodnie, co pokazuje jego możliwości i skuteczność operacyjną.
Kolejny poziom zdolności okrętu podwodnego stanowi jego zabójcza siła ognia, ponieważ może on przenosić różnorodne typy uzbrojenia. KSS-III ma potężne zdolności bojowe, począwszy od pocisków balistycznych wystrzeliwanych z okrętów podwodnych (SLBM) i pocisków manewrujących wystrzeliwanych z okrętów podwodnych (SLCM) aż po pociski przeciwokrętowe, torpedy i miny.
Oprócz zdolności bojowych, KSS-III ma konstrukcję kadłuba zoptymalizowaną w celu zminimalizowania emitowanego hałasu, umożliwiającą mu działanie pod wodą i pozostawanie w ukryciu. Jego zintegrowany system zarządzania walką i sonar dodatkowo przyczyniają się do jego przewagi technologicznej, zapewniając pełną interoperacyjność z siłami sojuszniczymi. Cechy te umacniają pozycję KSS-III jako lidera technologicznego w obronnosci morskiej.
Od czasu wejścia do służby w Marynarce Wojennej Republiki Korei w 2021 KSS-III zademonstrował swoje zdolności w rzeczywistych warunkach, dowodzące jego wiarygodności i niezawodności. KSS-III w dalszym ciągu przyciąga uwagę świata, ponieważ obecnie trwa przetarg na budowę szóstego okrętu dla Republiki Korei. Warto zauważyć, że zainteresowanie tą najnowocześniejszą platformą wyraziły Kanada, Filipiny i kraje Bliskiego Wschodu, co podkreśla jej potencjalny wpływ w skali globalnej. KSS-III jest świadectwem zaangażowania Hanwha Ocean w innowacje, przesuwające granice technologii morskiej i przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa morskiego na całym świecie.
rel (Hanwha Ocean)
Fot.: Hanwha Ocean; M.C. Wójtowicz