Jak poinformowano 18 stycznia - w ostatnich tygodniach Straż Przybrzeżna Stanów Zjednoczonych kontynuowała monitorowanie rosyjskiego okrętu, uważanego za wywiadowczy, u wybrzeży Wysp Hawajskich.
Jednostką tą jest jeden z rosyjskich okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 864 ('Vishnya') - Karelia (SSV-535), który już wcześniej pojawiał się w tym rejonie. Reprezentowana przez ten okręt seria siedmiu jednostek w dwóch odmianach budowana była w Stoczni Północnej w Gdańsku jeszcze dla Marynarki Wojennej ZSRR.
Są to okręty o wyporności pełnej 3800 ton, mieszczące do 220 osób załogi, długości 91,50 m i szerokości 14,50 m, zdolne do osiągania prędkości do 16,5 węzła i o zasięgu do 7000 Mm. Wyposażone są w silniki napędu głównego nieistniejącego polskiego producenta Zgoda zbudowane na licencji Sulzer (2 × 2200 KM).
Na udostępnionym przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych krótkim filmie widać okręt Karelia w trakcje operacji RAS (Replenishment at Sea) - uzupełnienia zapasów (być może paliwa).
Mimo, że - zgodnie z przepisami międzynarodowymi - obce okręty wojenne mogą swobodnie przepływać przez wyłączną strefę ekonomiczną USA (EEZ), okręty pod obcą banderą często były obserwowane podczas działań i "wałęsania" się w obszarze działania okręgu Straży Przybrzeżnej nr 14.
Straż Przybrzeżna kontynuuje - czytamy w oficjalnym komunikacie z 18 stycznia - koordynację z partnerami Departamentu Obrony, dostarczając uaktualnień co do ruchów i działań zagranicznych statków i okrętów i właściwie "odpowiadając obecnością na obecność".
"U.S. Coast Guard monitoruje obecnie rosyjski okręt działający w pobliżu Hawajów" - powiedział komandor Dave Milne, szef działu spraw zewnętrznych. "W ramach naszych codziennych operacji, śledzimy wszystkie okręty w obszarze Pacyfiku poprzez aktywa powierzchniowe i powietrzne oraz wspólne możliwości różnych agencji. Straż Przybrzeżna działa zgodnie z międzynarodowymi prawami morskimi, aby zapewnić, że wszystkie narody mogą robić to samo bez obaw o sprzeciw. Jest to szczególnie krytyczne dla zabezpieczenia swobody ruchu i nawigacji na całym Błękitnym Pacyfiku."
Jako część Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straż Przybrzeżna (US Coast Guard) jest główną agencją federalną wyznaczoną do egzekwowania na morzu amerykańskich praw dotyczących rybołówstwa; dodatkowo Straż Przybrzeżna pomaga w egzekwowaniu praw na pełnym morzu podlegających jurysdykcji wyłącznej strefy ekonomicznej Stanów Zjednoczonych. Egzekwowanie prawa i traktatów stanowi około 1/3 rocznego budżetu Straży Przybrzeżnej.
US Coast Guard wpływa też na bezpieczeństwo statków cywilnych i żeglugi. Obowiązujące w USA przepisy, również związane z wymogami technicznymi w odniesieniu do statków handlowych, egzekwowane są przez inspektorów US Coast Guard. US Coast Guard pełni rolę administracji morskiej państwa portu i przeprowadza m.in. kontrole Port State Control.
rel (Departament Obrony USA); PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Departament Obrony USA; Wikimedia Commons