Lotniskowiec HMS Queen Elizabeth wrócił do bazy Royal Navy w Portsmouth, ale tylko by przygotować się do następnej misji jeszcze tej jesieni. Okręt flagowy Royal Navy spędził większość ostatniego miesiąca w USA, po tym jak zastąpił bliźniaczy HMS Prince of Wales, który do Ameryki nie dopłynął.
Lotniskowiec HMS Queen Elizabeth powrócił wczoraj (w czwartek, 13 października) do Portsmouth po misji w Stanach Zjednoczonych, gdzie zastępował bliźniaczy okręt HMS Prince of Wales, który uległ awarii wkrótce po wyjściu z macierzystego portu.
Okręt flagowy Royal Navy o wyporności ok. 65 tys. ton został wysłany do USA na początku ubiegłego miesiąca, aby zapewnić miejsce dla Atlantic Future Forum - dwudniowego wydarzenia mającego na celu wzmocnienie więzi między Wielką Brytanią a USA w zakresie obronności i nie tylko.
HMS Queen Elizabeth wyruszył w podróż do Nowego Jorku po awarii HMS Prince of Wales, który miał być gospodarzem atlantyckiego forum, ale uległ awarii u wybrzeży wyspy Wight, zaledwie kilka mil od początku drogi.
HMS Queen Elizabeth nie zagrzeje długo miejsca w Portsmouth - wkrótce wyruszy w kolejną podróż. Tym razem …na Bałtyk. Tak przynajmniej - już we wrześniu - zapowiadała Royal Navy.
Lotniskowiec ma wypłynąć ponownie jeszcze tej jesieni i będzie stanowić serce dużej grupy zadaniowej złożonej z tysięcy marynarzy, do 10 okrętów, odrzutowców F-35B Lightning, eskadr śmigłowców i komandosów Royal Marines, która będzie działać w Europie północnej.
Okręt będzie przede wszystkim skupiał się na operacjach na Bałtyku i ściśle współpracował z siłami z Danii, Estonii, Finlandii, Islandii, Łotwy, Litwy, Holandii, Norwegii i Szwecji. Nie wiedzieć czemu w informacji w komunikacie Royal Navy z 7 września (teraz powtórzonej m.in. w serwisu forces.net) nie wymieniono w tym kontekście Polski.
Misja lotniskowca na Bałtyku ma być silnym przesłaniem jedności NATO w obliczu trwającej na Ukrainie rosyjskiej agresji.
Okręt ma 283,97 m długości całkowitej, 255,90 m długości między pionami, szerokość maksymalną 69,00 m i konstrukcyjną 38,96 m, zanurzenie 10,10 m i wysokość boczną 29,30 m, natomiast od stępki do szczytu głównego / najwyższego masztu liczy 68,90 m.
Lotniskowiec charakteryzuje się wypornością pełną 65 948 ton, tonażem pojemnościowym brutto 94 542 i netto 28 362. Napęd główny lotniskowca stanowią dwie turbiny gazowe z prądnicami napędzające dwa elektryczne silniki napędu głównego o łącznej mocy 80 000 kW (108 768 KM) i pozwala on okrętowi osiągać prędkość 25 węzłów.
PBS, z mediów
Fot. UK MOD