Bezpieczeństwo

Sześciu (lub - jak twierdzą inne źródła - dziewięciu) marynarzy porwano ze statku kontenerowego w Zatoce Gwinejskiej, na południowy zachód od wybrzeża wyspy Bioko. Prawdopodobnie wśród uprowadzonych mogą znajdować się Polacy.

Kontenerowiec zaatakowano w poniedziałek, 13 grudnia o godz. 14:30. Z informacji przekazywanych przez Maritime Bulletin wynika, że piraci weszli na pokład i porwali sześciu członków załogi, jeden został postrzelony w nogę. Wśród marynarzy mają być także obywatele Ukrainy i Filipin.

Duńska fregata Esbern Snare, działająca w tym obszarze w obliczu podwyższonego ryzyka ze strony piratów, wysłała na pomoc śmigłowiec. Podążał on za motorówką z zakładnikami na pokładzie, ale przerwał operację, gdy dotarł do nigeryjskich wód terytorialnych, gdzie nie wolno mu działać.

Nazwa statku nie została ujawniona, ale wszystkie dane wskazują na to, że to kontenerowiec Tonsberg, płynący z Kamerunu do Kotonu. Statek około godz. 18:00 tego samego dnia dryfował w pobliżu miejsca ataku. 

Tonsberg (IMO 9216999, nośność 68 122 t, ładowność 5551 TEU) został zbudowany w 2001 r. i pływa pod banderą Liberii. Ma 275 m długości, 40 m szerokości, jego armatorem zarządzającym jest grecka firma ConChart Commercial, a operatorem najprawdopodobniej chińska grupa COSCO.

Armatorem (właścicielem) statku, a także podmiotem odpowiedzialnym za zarząd techniczny i prawdopodobnie również załogowy statku jest grecka firma Technomar Shipping Inc-Lib, zaś armatorem zarządzającym jest powiązana z Technomar spółka ConChart Commercial Inc. Informacje powyższe (wraz z państwem bandery zmienionym z Niemiec na Liberię) aktualne są od listopada 2020 roku. Operatorem statku, czyli bieżącym dysponentem komercyjnym (od września 2020 roku) jest COSCO Shipping Lines Co Ltd.

W czerwcu bieżącego roku statek zmienił nazwę z Rio Barrow na Tonsberg co nie musiało, ale mogło się wiązać ze zmianą właściciela, armatora zarządzającego i / lub operatora.

Są też źródła, które podają, że od czerwca czarterującym (a więc operatorem) statku jest francuskie przedsiębiorstwo żeglugowe CMA CGM. Korespondowałoby to z datą zmiany nazwy statku. W wyniku analizy rozkładów jazdy kontenerowców można przypuszczać, że przestrzeń ładunkowa na statku Tonsberg współdzielona jest przez francuskiego operatora z firmami ANL, CNC, Maersk, MCC, SeaGo i SeaLand.

Statek zatrudniony jest w serwisie Asia - West Africa (WAE), łączącym porty zachodniej Afryki z takimi portami jak Szanghaj, Ningbo, Shekou i Nansha oraz Singapur.

Niestety, najnowsze dostepne powszechnie dane o składzie (krajach pochodzenia) załogi nie są nowe. Według stanu wiedzy z końca października 2019 roku w 18-osobowej załodze było 12 Filipińczyków, 2 Bułgarów, 2 Panamczyków, 1 Peruwiańczyk i 1 Ukrainiec. Z Filipińczyków 11 należało do załogi szeregowej a jeden był oficerem. Pozostali to wyłącznie oficerowie i kapitan.

Teraz, w kontekście pirackiego ataku i porwania członków załogi niektóre źródła podają, że należą do niej Polacy, Ukraińcy i Filipińczycy. Jedne źródła mówią (bez podania narodowości) o sześciu, inne o dziewięciu uprowadzonych członkach załogi kontenerowca Tonsberg.

Fregata Esbern Snare została skierowana na misję w Zatoce Gwinejskiej w październiku celem odstraszania piratów oraz wspierania żeglugi cywilnej.

Według Międzynarodowego Biura Morskiego (IMB) w 2020 roku spośród 135 marynarzy porwanych na całym świecie 130 uprowadzono w Zatoce Gwinejskiej, co jest rekordem w tym rejonie. "Zatoka Gwinejska stała się w ostatnich latach nowym epicentrum piractwa na świecie" - podkreśliła IMB w raporcie za ubiegły rok.

AL, PBS  (PortalMorski.pl); z mediów; PAP

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter