Bezpieczeństwo

Wielka Brytania nie zwróciła Mauritiusowi spornego archipelagu Czagos na Oceanie Indyjskim, mimo że w piątek upłynął termin, który Londynowi wyznaczyło Zgromadzenie Ogólne ONZ. Na największej z wysp - Diego Garcia - mieści się amerykańska baza wojskowa.  

"Wielka Brytania nie ma wątpliwości co do naszej suwerenności nad Brytyjskim Terytorium Oceanu Indyjskiego (BTOI), które znajduje się pod ciągłą brytyjską suwerennością od 1814 roku. Mauritius nigdy nie sprawował suwerenności nad BTOI, a Wielka Brytania nie uznaje jego roszczeń" - napisało w wydanym w piątek oświadczeniu brytyjskie ministerstwo spraw zagranicznych.

Leżące ok. 500 km na południe od Malediwów wyspy Czagos oddzielono od Mauritiusu w 1965 r., gdy był on brytyjską kolonią i wraz z trzema wyspami oddzielonymi od Seszeli weszły w skład utworzonego przez Londyn Brytyjskiego Terytorium Oceanu Indyjskiego. Wielka Brytania zapłaciła Mauritiusowi za Czagos 3 mln ówczesnych funtów, ale władze tego kraju twierdzą, że zgoda na sprzedaż wysp była warunkiem przyznania Mauritiusowi niepodległości, co nastąpiło w 1968 r.

W lutym tego roku Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że wyspy Czagos zostały oddzielone od Mauritiusu w sposób bezprawny, w związku z czym Wielka Brytania powinna zakończyć administrowanie nimi tak szybko, jak to możliwe. W efekcie w maju Zgromadzenie Ogólne ONZ zdecydowaną większością głosów - 116 za, pięć przeciw i 55 wstrzymujących się - przyjęło rezolucję, która stwierdza, że dekolonizacja Mauritiusu "nie została przeprowadzona w sposób zgodny z prawem do samostanowienia" i w związku z tym "dalsza administrowanie (przez Wielką Brytanię) stanowi czyn bezprawny". Rezolucja wezwała Wielką Brytanię, by w ciągu sześciu miesięcy - czyli do 22 listopada - zwróciła archipelag. Rezolucja nie przewiduje jednak żadnych sankcji za jej niewypełnienie.

W maju, gdy przyjmowano rezolucję, brytyjski MSZ oświadczył, że wprawdzie nie uznaje roszczeń Mauritiusu, ale zgodnie z wcześniej złożonymi zobowiązaniami przekaże mu wyspy, jak tylko nie będą potrzebne dla celów obronnych. Ale od 1973 r. na największej z nich - Diego Garcia - znajduje się amerykańska baza wojskowa. M.in. z niej amerykańskie samoloty startowały, aby dokonywać bombardowań Afganistanu i Iraku w czasie wojen w tych krajach. Tam też ponoć mieściło się jedno z tajnych więzień CIA, w których w sposób pozaproceduralny przesłuchiwano podejrzanych o terroryzm. Trzy lata temu Wielka Brytania i USA po raz kolejny przedłużyły umowę o dzierżawie terenu pod bazę - do roku 2036.

Na dodatek w celu budowy bazy Wielka Brytania w latach 1968-73 przesiedliła całą ludność Diego Garcii (to jedyna zamieszkana wyspa z archipelagu) - w sumie ponad tysiąc osób - na Mauritius i Seszele, gdzie byli dyskryminowani i żyli w biedzie. Wielka Brytania po latach kilkakrotnie przepraszała za przymusowe przesiedlenia.

Premier Mauritiusu Pravind Jugnauth oświadczył w piątek, że wobec upływu wyznaczonego przez ONZ terminu, obecność brytyjska na Czagos jest teraz nielegalną okupacją.

Z Londynu Bartłomiej Niedziński 

Chagos Archipelago
Chagos Archipelago
1 1 1 1

Źródło:

+6 STĘPKA
Czyli stępka już nie jest potrzebna.
Co na to nowo wybrani posłowie dobrej zmiany.
Herr Zaremba co ty na to???????
14 październik 2019 : 16:30 Henryk D. K-1 | Zgłoś
-3 Co z byłym posłem ZAREMBA??
Najlepiej się zna na budowaniu statków. Czy Jacyna -Witt zatrudni go w Stoczni Szczecińskiej? A może inna ciepła, dobrze płatna posadka w jakieś spółce skarbu państwa??????? Jak obstawiacie ?
17 październik 2019 : 10:47 Ciekawski | Zgłoś
0 Mentalnosc polska
Polska ma w sobie cos co nazwac mozna zbieractwem uzywek i staroci , sama nie jest w stanie zbudowac albo zamowic " cos nowego"??
14 październik 2019 : 17:24 Stary kolejarz | Zgłoś
+17 Pływam
Od roku też pływam tym promem.Jest wygodniejszy od
promu Wawel'. Szersze łóżka w kabinach . Lepszy,wygodny rejs.
14 październik 2019 : 19:11 Zbys | Zgłoś
0 prom
Co dalej z promem który miał być już zbudowany na terenie dawnej stoczni szczecińskiej ?
15 październik 2019 : 08:03 Keshet | Zgłoś
+12 Ciekawe kiedy UNITY LINE się w końcu ruszy z miejsca.
Ciekawe kiedy w końcu UNITY LINE wykona jakiś krok zmierzający do odnowy floty oraz wprowadzenia większych i ekonomiczniejszych jednostek na trasę Świnoujście - Trelleborg, aby sprostać niemieckiej konkurencji...
Polferries inwestuje, Stena Line inwestuje a Unity Line stoi w miejscu i nic...
15 październik 2019 : 08:57 Krystian Kacper | Zgłoś
+9 Patriotyzm
Polferries - spolka skarbu panstwa a statki zarejestrowane na karaibach. Podatki i oplaty w polsce sa za duze?
15 październik 2019 : 15:41 Un4got10 | Zgłoś
+14 Kiedy Helsinki?!!
Czy Polferries przywróci połączenie z Helsinkami?
Dlaczego Portal o tym nie pisze?!
15 październik 2019 : 20:29 Honorata mentecka | Zgłoś
+2 Helsinki
Teraz połączenie może i by miało powodzenie ....A1 na wykończeniu, wyjazd z terminala bez problemowy.....ale chyba będzie ciężko z tą flotą obsłużyć kierunek Helsinki...
17 październik 2019 : 16:26 Gedan | Zgłoś
+2 Prezes UL mówi, że to nieprawda
Jarosław Kotarski, prezes Unity Line, oświadczył w "Głosie Szczecińskim", że to nieprawda. Co Portal Morski na to?
[link usunięty]
17 październik 2019 : 06:34 R | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7393 3.8149
EUR 4.2357 4.3213
CHF 4.5363 4.6279
GBP 4.9198 5.0192